Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شهر زیرزمینى کیش
حمید رضا حسینى

طول قنات هاى ایران را بیش از ۳۱۰ هزار کیلومتر برآورد کرده اند؛ یعنى ۸۲ درصد فاصله ماه و زمین و ۷/۷ برابر طول خط استوا و ۴۹ برابر طول دیوار چین. بى شک اگر این تلاش نیاکان ما صرف ساخت بناهایى روى زمین شده بود، نه دیوار چین، نه اهرام مصر و نه هیچ اثر انسان-ساخت دیگرى هماورد آن نبود.

از این ۳۱۰ هزار کیلومتر قنات، ۱۵ کیلومتر سهم جزیره کیش است. شگفت که این جزیره با ۹۱ کیلومتر مربع مساحت، ۵ هزارم درصد از خاک ایران را شکل مى دهد و طول قنات هایش نیز ۵ هزارم درصد طول قنات هاى ایران است.

بنابر پاره اى گمانه ها، قنات هاى کیش حدود هزار سال قدمت دارند و آب شور دریا پیش از آن که در کالبدشان جارى شود، با عبور از لایه هاى مرجانى تصفیه مى گردد و به شیرینى مى گراید.

 این قنات ها در دهه هاى اخیر بى آن که خللى در کارشان پدید آمده باشد، تنها بدین سبب که دانش بوم آورد نزد مدیران نوین سازى در ایران اعتبار چندانى ندارد، متروک ماندند تا این که حدود ده سال پیش زندگى جدیدى را آغاز کردند.

این زندگى جدید، مرهون مردى بود که ۳۵ سال از زندگى خویش را در آلمان سپرى و همسرى آلمانى اختیار کرده بود. گاه گدارى به ایران مى آمد تا اقوام و دوستان را ببیند و دلتنگى ها را بشوید و اگر فرصتى دست داد به گوشه و کنار سرزمین مادرى سرک بکشد.

در یکى از همین سرک کشیدن ها، یک شبانه روز به جزیره کیش رفت که زیبایى هایش را از شبکه هاى ماهواره اى  ایران دیده بود. با خود مى اندیشید که در سفر بعدى، همسر و فرزندان را هم بیاورد و مروارید خلیج فارس را نشانشان دهد. اما سفر دیگرى در کار نبود و آن سفر ۲۴ ساعته چنان پیش رفت که "منصور حاجى حسینى" شاید براى همیشه ساکن کیش شد.

آن قدر از آن یک شبانه روز لذت برد که رفت و آمدهایش به کیش مکرر شد و حتى تصمیم گرفت که زمینى در جزیره بخرد و خانه اى بسازد. همان روزها، مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در پى سرمایه گذارانى بودند که پروژه هاى عمرانى را به یارى شان پیش ببرند. به واسطه اى از حضور یک ایرانى خارج نشین در جزیره مطلع شدند و به او پیشنهاد سرمایه گذارى دادند.

حاجى حسینى را به محل یکى از سه رشته قنات جزیره بردند و با طنابى از چاه پایین فرستادند. وقتى بالا آمد از او پرسیدند که آیا مایل است در مسیر قنات ها چیزى در حد یک رستوران بسازد تا اسباب سرگرمى گردشگران فراهم آید؟ و جواب حاجى حسینى دور از انتظار بود: " چرا رستوران؟ بهتر نیست به یک شهر زیرزمینى فکر کنیم؟"

رییس وقت منطقه آزاد، آن چنان از این پاسخ به وجد آمد که دستور داد  قرارداد مربوطه در کوتاه ترین زمان تنظیم شود. حاجى حسینى حالا که این ماجرا را مرور مى کند، مى خندد و مى گوید: " طنابى که با آن به داخل چاه رفتم، پوسیده نبود و هیچ وقت از رفتن در این چاه پشیمان نشدم! چاه که نه، دنیایى بود آن جا که باید کشف مى شد."

دنیاى جدیدى که با حفر تونل هایى به طول سه کیلومتر در مسیر قنات هاى کیش پدیدار شد، نام " مجموعه فرهنگى سیاحتى شهر زیرزمینى کیش (کاریز)" را بر تارک خویش دید و خیلى زود در شمار معدود مجموعه هاى فرهنگى جزیره قرار گرفت.

اکنون نیمى از راه پیموده شده و تونل ها و تالارهایى به وسعت ۵۸۹۴ متر مربع در عمق ۱۴ مترى زمین ایجاد شده است؛ تونل ها و تالارهایى که به سبک و سیاق معمارى سنتى ایران آراسته شده اند.

حاجى حسینى بر آن است تا در هریک از این تالارها یک محیط فرهنگى برپا کند. در یکى موزه اى براى آثار بدست آمده از کیش، کاریز و سایر آثار تاریخى ایران و در دیگرى غرفه هاى صنایع دستى که در آن ها مردم هر محل با پوشش سنتى خود، طرز آفرینش هنرهاى سنتى را نمایش دهند.

اما  از همه جالب تر، نمایش هفت خوان رستم و صحنه هاى مختلف شاهنامه در پیچ و خم تونل هاست که با نورپردازى و نقالى و پخش موسیقى به اجرا درمى آید. در این طرح، گردشگران در اعماق زمین و سوار بر قایق هاى کوچک، روى آب قنات به حرکت درمى آیند و روى دیواره ها و طاق هاى مرجانى با فردوسى و حماسه ملى ایران آشنا مى شوند.

این منتهاى آرزوى مردى است که مى گوید بزرگ ترین انگیزه اش عشق به ایران است و سرمایه اش همراهى همسرى که گرچه آلمانى است اما همچون خود او به فرهنگ ایران عشق مى ورزد؛ و اگر این دو نبودند، شهر زیرزمینى کیش هم نبود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- نازفر، 2016/01/25
سلام. کاریز عالی بود.
بینهایت از این ایرانی بسیار عزیز سپاسگزارم
امیدوارم آقای حاج حسینی الگویی برای دیگر ایرانیان بشوند.
- یک کاربر، 2011/08/17
بى شک اگر این تلاش نیاکان ما صرف ساخت بناهایى روى زمین شده بود، تا به حال 10 بار نابود شده بود!
- نکیسا، 2011/03/15
سلام به همه دست اندرکاران این وب سایت. بیشترین دریافتی که من از این گزارش داشتم، امید به فردا بود و پشتکار. خیلی ممنون
- ايرج، 2009/01/27
کاش اینگونه مطالب به انگلیسی میبود، تا میشد زود به دوستان پخش کرد.
پکتیش
- مسعود برآبادی، 2009/01/26
در جواب به کاربر محترمی که نوشته پولدارها علاقه به تاریخ و فرهنگ ندارند و افراد دلسوز پول ندارند عرض می کنم که به فرض کسی هم ثروت داشت و هم علاقه به فرهنگ آیا حمایت لازم از او صورت می گیرد؟ لطفا یک نگاه به وضع کسانی بیندازید که سرمایه زندگی را در کارهای فرهنگی مثل انتشار کتاب و یا عرصه سینما به کار انداخته اند . آیا جز تباه شدن سرمایه و تحمل ناملایمات حاصلی داشته و آیا اصلا کسی از آنها تقدیر کرده ؟
آرزو می کنم حداقل آقای حاجی حسینی از این حرکت فرهنگی خودشان نتیجه خوبی بگیرند و دولت قدر این افراد را بشناسد .
- یک کاربر، 2009/01/18
kheili ziba va tahsin barangiz bood. in shahre zirzamini dar kojaye kish gharar darad?
- محمد از آلمان، 2009/01/18
آفرین و دست مریزاد به هر دو حسینی عزیز
- یک کاربر، 2009/01/18
دست مریزاد به این حسن سلیقه هم برای سازنده شهر زیر زمینی کیش وهم برای سازنده این مولتی مدیای جذاب.
- ندا حبیب اله، 2009/01/17
این کار بزرگ آقای حاج حسینی جای تقدیر و تشکر والبته قدر دانی بسیار دارد.زیرا ایشان هم می توانستند مثل بسیاری از سرمایه گذاران داخلی و خارجی سرمایه شان را در راه ساخت هتل ومراکز خرید به کار گیرند که قطعا هم سود بیشتری داشت و زود بازده تر بود. اما اینکه آقای حاج حسینی در یک کار فرهنگی سرمایه گذاری کرده اند که که به عنوان یک سرمایه عظیم برای نسل های آتی هم باقی خواهد ماند نشان از روحیه و تفکرات فرهنگی و انسانی و وطن دوستانه ایشان دارد.
البته همراهی و از خود گذشتگی همسر آلمانی ایشان نیز قابل تقدیر است.
به امید روزی که شاهد اتمام و راه اندازی ایران کوچک شما باشیم.
- یک کاربر، 2009/01/16
آفرين بر سازندگان اين مجموعه عظيم كه باعث افتخار ايرانيان است.
كاش افراد ديگري مثل آقاي حاجي حسيني پيدا مي شدند و در تمام شهرهاي ايران به احياء آثار باستاني مي پرداختند. ولي فعلا كسي به فكر احياء آثار تاريخي نيست و همين آثار موجود را يكي يكي تخريب مي كنند متأسفانه در كشور ما افرادي كه پول دارند علاقمند به تاريخ و فرهنگ مملكتشان نيستند و افرادي كه دلسوز هستند پول ندارند. افرادي مثل آقاي حاجي حسيني كه هر دو را با هم داشته باشند خيلي كم هستند.
- محمد حاجي حسيني، 2009/01/14
با سلام
با تشكر خيلي زياد از آقاي حسيني كه اين مطلب زيبا را تهيه كردند تا كاربران عزيز آن را مشاهده كنند.
و در همين جا از پدرم منصور حاجي حسيني تشكر مي كنم و افتخار مي كنم به ايشان كه با اين انگيزه و اين عشق به وطن خود آثاري را بر جا گذاشتند كه تا هميشه براي تمامي عموم قابل بازديد و نشانه ي فرهنگ چند هزار ساله ما ايراني هاست.
با تشكر...محمد حاجي حسيني
- راحله، 2009/01/12
درود بر آقاي حسيني و همه مردان وطن پرستي كه در اين آشفته بازار دغدغه فرهنگ دارند .
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.