Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ماشین‌های سوگوار
هاله حیدری

کمتر کسی پیدا می‌شود که درسفرهای زمینی‌اش در جاده‌های ایران با اتوبوس، سواری و یا کامیونی که اطرافش با جملات یا اشعاری تزیین شده، بر نخورده باشد.

ماشین‌نوشته‌ها احتمالأ از هند و پاکستان به مرور به ایران راه یافتند. در ایران ماشین‌نوشته‌ها در بین وسایل نقلیۀ سنگین بیشتر و در بین وانت بارها و ماشین‌های سواری کمتر به چشم می‌خورد. این نوشته‌ها بستگی به روحیات و علاقه‌مندی رانندگان دارد و از جملات حکیمانه تا نوشته‌های بی‌مایه و طنز را می‌توان در بین این ماشین‌نوشته‌ها مشاهده کرد.

چند سالی می‌شود که این ماشین‌نوشته‌ها جنبۀ همه‌گیرتری پیدا کرده‌اند، به خصوص در ماه محرم.

در ایران تعداد زیادی از مردم بیش از یک سوم ماه محرم را به سوگواری مشغولند و با برپا کردن مجالس و پوشیدن لباس‌ سیاه، پخش نوحه‌های عزاداری با صدای بلند در خیابان‌ها و خودروها و همچنین راه افتادن دسته‌های سینه‌زنی و غیره سعی در نشان دادن میزان تأثر خود از واقعۀ کربلا دارند. به‌تازگی برخی از این مردم تصمیم گرفته‌اند ماشین‌های سواری‌شان را نیز در سوگواری خود شریک کنند.

به این شکل که شیشه‌ها و بدنۀ خودرو را با رنگ سرخ که شبیه قطرات خون است، آرایش می‌دهند که یادآور خون ریخته‌شده در کربلاست و جملاتی در مدح یاران حسین و گاهی هم در سرزنش لشکر مقابل می‌نویسند. زمانی که شدت ناراحتی بیشتر باشد، با مالیدن گل بر روی خودرو سعی در تخفیف آلام و دردهای خود می‌کنند.

در تهران از اول ماه محرم بیشتر مسجدها و تکیه‌ها کسانی هستند که با تهیۀ شابلون و رنگ اقدام به نوشتن بر روی خودروهای علاقه‌مندان می‌کنند. مخلوط آب و خاک را هم در پمپ رنگ ریخته و دور تا دور ماشین رنگ می‌پاشند.

کسانی که خطاطی را می‌پسندند، می‌توانند با مراجعه به بیشتر مغازه‌های خوشنویسی بر روی پارچه و پارچه‌نویس‌ها، جملۀ دلخواه خود را بر روی خودروشان خطاطی کنند. خوشنویس‌ها گاهی به رایگان و گاهی با دریافت هزینۀ اندکی این کار را برای مشتاقان انجام می‌دهند. به قول خودشان این کار عشق است و پول با آن برابری نمی‌کند.

برای نوشتن بر روی ماشین از رنگ‌های پارچه و رنگ‌های قابل شسته شدن استفاده می‌شود و بیشتر از اول محرم تا روز عاشورا به تعداد مراجعین‌شان می‌افزاید.

امسال پیش از آغاز ماه محرم پلیس راهنمایی و رانندگی تهران رانندگان را از نوشتن بر روی خودروها منع کرده بود، ولی در روز دوم محرم مجوز این کار را صادر کرد، به شرط آنکه پلاک خودرو مشخص باشد و همین‌طور این نوشته‌ها جلو دید راننده را نگیرد. البته، بیشتر کسانی که این کار را انجام می‌دهند، می‌گفتند که حتا اگر پلیس جریمه هم بکند ما جریمه‌اش را می‌پردازیم و شعار‌های مورد علاقه‌مان را بر روی ماشین خواهیم نوشت.

راننده‌ها با هدف‌های گوناگون ماشین‌های خود را حامل این شعارها می‌کنند:  برخی برای جلب توجه و گروهی هم به منظور سوگواری و نشان دادن ارادت خود به خاندان حسین که نمونه‌هایی از آن را در گزارش مصور این صفحه می‌بینید.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- ندا، 2011/01/12
گزارش خيلی جالبی بود از يک پديده اجتماعی. هاله عزيز با گزارشهای به روز و عمومأ اجتماعيش هميشه جان تازه ای به سايت ميدهد.
- dr.hosain fazel، 2011/01/11
سلام من یک کاربر پروپاقرص سایت شما هستم. اینجا در دانشگاه آلابامای آمریکا همۀ ایرانی ها و حتا بعضی پاکستانی ها و تاجیک ها معتاد این سایت عجیب جالب شده اند. زنده باشید که به ما تو این غربت زندگی میدید.
- شاهد، 2011/01/10
آن سالها که " ایران شاهنشاهی" بود وهنوز " ایران اسلامی" راه نیفتاده بود ، نصب یا نوشتن حتی یک کلمه روی شیشه جلو یا پشت سر راننده که میتوانست در دید او ایجاد اشکال کند، باعث توقف اتوموبیل توسط پلیس میشد وباید شیشه راتمیز می کردی تا اجازه ادامه حرکت میگرفتی . ولی خب این روزها که هشتاد نفر درسقوط (ببخشید، در فرود اضطراری) هواپیمائی که گویا بدلیل فرسودگی ونقص فنی اساساً اجازه پرواز نداشته است، جانشان را از دست دادند، اینگونه شعار نویسی ها به سلامت سفر و صحت سرنشینان کمک شایان خواهد کرد. گفت: "برو پیش که دارمت!"!
- فواد خاک نژاد، 2011/01/10
مثل همۀ کارهای هاله پر از روایت ها و دیدهای جدید. دست مریزاد
- یک کاربر، 2011/01/10
بکار بردن کلمۀ "ماشین" برای اتوموبیل، بسیار عامیانه تر از آن است که در نوشتۀ جدیدآنلاین بیاید. ماشین یعنی یک دستگاه فنی مثل "ماشین چاپ" یا پارچه بافی یا تراش فلز یا لباس شوئی و دهها وسیلۀ فنی دیگر. وقتی برای وسایل نقلیه کلمات کامیون، وانت، اتوبوس و اسامی اصلی دیگر را بکار می بریم، می توانیم بگوئیم "اتوموبیل" و از آن بهتر "خودرو" که عام تر است، مثل خودرو پلیس.
گمان کنم "ماشین" میراث بدیع زاده بسیار عزیز است که تصنیف "ماشین مشتی ممدلی" را هفتاد - هشتاد سال پیش خواند. یادش بخیر.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.