Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دوسالانه مجسمه سازى
فواد نيك زاد

پنجمين نمايشگاه دو سالانه مجسمه سازى معاصر تهران كه ٣٠ ام آبان ماه در موزه هنرهاى معاصر تهران گشايش يافت و تا ١٥ ام دى ماه برگزار خواهد بود، مى تواند موقعيت مناسبى براى بررسى موقعيت مجسمه سازى ايران فراهم كند.

در اين بى ينال ١١٢ كار از ١٠٣ هنرمند به نمايش در آمده و كارشناسان مى گويند شاهد ظهور نسل جديدى از مجسمه سازان و كارهاى متفاوتى از آنان هستند.

از برجستگى هاى نمايشگاه دو سالانۀ پنجم، استفاده از ويدئوآرت در كنار ديگر آثار است كه تا كنون سابقه نداشته است.

كارهاى ارائه شده در اين نمايشگاه، توسط یک هیات پنج نفره، مركب از بهروز دارش، حميدالله رضايى، حميد شانس، رضا قره باغى و ايرج محمدى انتخاب شده و داوران نهايى شامل دو داور غير ايرانى به نام هاى سو جونگ هيون و رابرت سى مورگان و سه داور ايرانى به نام هاى بهروز دارش، حميد شانس و سعيد شهلا پور است.

رابرت سى مورگان، كه از مدتى قبل با مجسمه سازى ايران آشناست می گوید آثار هنرمندان ايرانى هيچ كمبودى براى مطرح شدن در سطح جهان ندارد.

آثار ارائه شده زمينه هاى مختلف جريان هاى امروز مجسمه سازى از جمله كارهاى فيگوراتيو، هنرهاى مفهومى و چيدمان را در بر دارد و مانند بسيارى از مسابقه هاى اين چنينى اين سوال را بر مى انگيزند كه چگونه ممكن است ميان كارهائى تا اين اندازه متنوع و گوناگون داورى كرد و معيار چنين سنجشى چه مى تواند باشد. 

در مورد اين دو سالانه طبق گفته حميد شانس، مجسمه ساز و عضو گروه داورى، هيچ  اندازه و تصور قبلى براى اين كه چه تعداد كار از هر جريان فكرى در نمايشگاه گنجانده شود وجود نداشته و كيفيت مستقل آثار با معيار هايى ويژه براى داوران، تعيين كنندۀ تعداد مجسمه هاى منتخب بوده است.

به نظر مى آيد كه زيبائى و قابليت اثر گذارى مى تواند از طريق نشان دادن تكنيك و يا فكرى كه در پشت كار جريان دارد معيار قابل بحثى براى برگزيدن يك اثر هنرى باشد. اما طبق گفتۀ آقاى شانس اين ها معيار هیأت انتخاب نبوده، برعكس در برخى موارد اثرى كه هم زيبا بوده و هم تكنيك خوبى داشته پذيرفته نشده، چرا كه معيار اصلى داوران نو آورى در مجسمه سازى بوده است. به همين دليل مثلا كارى نو كه چندان هم تكنيكى ساخته نشده  بر كارى تكرارى و قديمى كه كاملا ماهرانه ساخته شده در امر انتخاب برترى داشته است.

حميد شانس معتقد است كه ويژگى دو سالانۀ پنجم نسبت به بينال هاى قبلى اين است كه بيشتر كارهاى ارائه شده، از نظر تنوع و كيفيت ظاهرى به حدى رسيده اند كه رقابت ميان آن ها مى تواند چالش هاى جدى در زمينه هاى نظرى و تئوريك برانگيزد.

گشايش پنجمين  دوسالانه مجسمه در اولين روز بارانى پاييز امسال در تهران اتفاق افتاد و با استقبال و توجه بسيارى از هنرمندان و هنر دوستان مواجه شد به طورى كه به دليل فشردگى جمعيت ديدن مجسمه ها شايد مشكل ترين كار در نمايشگاه بود و به نظر مى آمد كه بيشتر بازديد كننده ها تنها به ديدار يكديگر بسنده مى كنند.

گزارش مصورى که در اين صفحه مى بينيد در گفتگو با حميد شانس در باره اين نمايشگاه فراهم شده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- کامران، 2007/12/11
معرفی آثار این دوسالانه خوب بود. خسته نباشید اما موسیقی اصلا به کار نمی نشیند و حواس آدم را از موضوع پرت می کند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.