Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
دوستِ گوزن هاى خزر

کيومرث درم بخش مستند ساز ايرانی در تاريخ ۴ دی ۱۳۲۴ مصادف با ۲۵ دسامبر ۱۹۴۵ درست در پايان جنگ جهانی دوم به دنيا آمد.

آشنائى او با فيلم هاى مستند از کودکى و در دبستان سن لوئى تهران آغاز شد. در همان سال ها  با نام شخصيت هائی مانند صادق هدايت و نيما يوشيج، که آنها نيز مانند وی در همين مدرسه تحصيل کرده بودند، آشنا شد و همين آشنائی باعث شد که بعدها وی فيلم بوف کور صادق هدايت با بازيگری پرويز فنی زاده و فيلم فضاها و طبيعت، بر اساس شعری از نيما يوشيج، را تهيه  کند.

درم بخش عکاسی را از ۹ سالگی شروع کرد و در سن ۱۳ سالگی عکاس حرفه ای شد و با مجلات سپيد و سياه، زن روز، روشنفکر، ترقی، آسيای جوان و صبح امروز همکاری می کرد.

معمولا نيمی از روز را در مدرسه سن لوئی تحصيل و مابقی را به کار روزنامه نگارى اختصاص می داد. اين تجربه او را با  تصوير و قاب بندی و نور پردازی و ترکيب رنگ آشنا کرد.

درم بخش بعد از گرفتن ديپلم به فرانسه رفت و در مدرسه سينمائی وژيرار مشغول به تحصيل شد و پس از اتمام تحصيلات به ايران بازگشت.

کار مستند سازی را با فيلم ساربانان کوير آغاز کرد و تا به امروز در طى ۳۵ سال کار سينمائى اش بيش از ۱۰۰ فيلم مستند  تهيه و کارگردانی کرده است.

خود او درباره فيلم هايش می گويد : من در طول ۳۵ سال مستند سازی ۵ شاخه فيلم سازی در زمينه مستند را دنبال کرده ام.

يک بخش شامل مردم شناسی است که علاقه بسيار زيادی به آن دارم و اقوام ايرانی را در بر مى گيرد.

بخش ديگر در ارتباط با اديان است که چگونه اديان مختلف توانسته اند در کنار هم در يک کشور و در طی هزاران سال با تعامل دوستی و صلح زندگی کنند.

در بخش ديگر به زير زمين پرداختم. حدود يک سال و نيم زير زمين زندگی کردم و نتيجه آن فيلمی از کار کارگران در معدن فيروزه نيشابور و همچنين کار و تلاش و زندگی کارگران در معدن ذغال سنگ زيرآب ساری بود.

يکی از شاخه هائی که بخش قابل توجهی از کارهای من را شامل مى شود محيط زيست است که البته علاقه شخصی من به اين بخش بسيار زياد است.

بخش ديگری نيز در ارتباط با ميراث فرهنگی ايران است. فيلم « قلبم، بَم » از اين قبيل است.

در اين فيلم دوربين را دستم گرفتم و در قلعه دويدم، صدای قلبم را در فيلم می شنويد. ٦ ماه بعد اين بنای ۲۲۰۰ ساله فرو ريخت، مقبره کوروش که مانند يک زيگورات است ، رازهای پل خواجو و يا چهار فيلمی که رازهای تخت جمشيد را برملا مى کند و فيلم های بسيار ديگری که در مجموع، صد فيلم مرا تشکيل می دهند.

به پاس ۳۵ سال تلاش بی وقفه اين هنرمند در عرصه سينما در روزهای ۲۰ و ۲۱ خرداد ماه مراسمی تحت عنوان "صد فيلم از کيومرث درم بخش به پاس ۳۵ سال مستند سازی" در خانه هنرمندان ايران در تهران برگزار و از وی تجليل  بعمل می آيد که در اين برنامه مجموعه اى از فيلم های او از جمله "جَرَس"، "بوف کور"، "سنگ افراشت ها"، "باغ های مقدس سنگی" ،"سنگ نگاره های جادوئی"، "انسان و شبان"، "WARNING  " و" کسوف" به نمايش در می آيند.

در گزارش مصورى که شوکا صحرائى فراهم کرده کيومرث درم بخش از خودش و کارهايش مى گويد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.