Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
پاپ آرت، تلخ و شیرین
سپهر مهدوی‌فر

چند ماه پیش بود که مجموعه نقاشی‌هایی با عنوان "تابلوهای ممنوعه زنان ایران" در فضای اینترنت دست به دست می‌شد. نقاشی‌ها در سبک جدیدی به نام "پاپ آرت" و به مشکلات نسل جوان به خصوص زنان با طنز تلخی که در لایه‌های آن مشهود بود، می‌پرداخت از این رو با استقبال زیادی مواجه شد.

سبک پاپ آرت یا "هنر عامه" از دهه ۶۰ میلادی از مخالفت هنرمندان با سبک اکسپرسیونیسم  و داداییسم شروع شد. آنها تلاش کردند با استفاده از فنون فیلم‌سازی و تبلیغات و شگردهای گرافیکی مجلات و روزنامه‌ها موضوعات عامیانه و روزمره را جلوه هنری ببخشند و هنر را با زندگی یکی کنند. در واقع آنها اعتقاد داشتند مبتذل‌ترین عناصر فرهنگ جامعه  قابلیت "زیبا بودن" و "هنری بودن" را دارند. در این میان "اندی وارهول، Andy Warhol" که معروف‌ترین نقاش این سبک است با استفاده از قوطی کنسروهای سوپ و کوکا کولا و جعبه‌های کالا و اسکناس، برخی از مهم‌ترین آثارش را خلق کرد.در ایران اما تابحال در سبک پاپ آرت تنها به صورت پراکنده کارهایی صورت گرفته است و در واقع شاید بتوان گفت مجموعه "تابلوهای  ممنوعه زنان ایران"  بود که تعداد زیادی از ایرانیان را با این سبک آشنا ساخت.

"هما ارکانی" خالق این مجموعه متولد ۱۳۶۱ در تهران  و فارغ التحصیل رشته گرافیک از دانشگاه آزاد است. وی درباره علاقه‌مندی‌اش به هنر نقاشی می‌گوید: "من از سن پنج سالگی به نقاشی علاقه‌مند شدم و چهره افراد فامیل را به تصویر می‌کشیدم. به اصرار خانواده رشته ریاضی را در دبیرستان انتخاب کردم ولی تصمیم گرفتم در کنکور هنر شرکت کنم و کارهای تصویرسازی که نزدیک به نقاشی بود را ادامه دادم. پس از آن در یک شرکت تبلیغاتی استخدام شدم و در آخر نقاشی را به عنوان حرفه اصلی انتخاب کردم".

او معتقد است سبک پاپ آرت برخلاف  لحن طنزگونه و کنایی، جنبه تلخ و تاریکی  از زندگی را نشان می‌دهد و انتقادهای خود را به جامعه مطرح می‌کند: "در ابتدا بیشتر مضامین کارهای من زن و وجه درونی او بود ولی کم کم به خاطر دغدغه فکری که نسبت به بحران هویت جوانان امروز داشتم تصمیم گرفتم مشکلات و مسائلی که در اجتماع مشهود هست را به تصویر بکشم. به همین علت  به ظواهر و جنبه بیرونی مسائل دختران و پسران این نسل توجه کردم و به شکل کلی‌تربه این موضوع پرداختم".

اولین نمایشگاه خانم ارکانی شامل کارهای تصویرسازی  به نام "مدینه فاضله" سال ۱۳۸۵ برگزار شد و بعد از وقفه‌ای چند ساله در یک نمایشگاه گروهی به نام "آشپزخانه" شرکت کرد و در سال ۱۳۹۰ اولین نمایشگاه انفرادی خود را به نام "مرا به اشتراک بگذار" برپا کرد که با استقبال زیادی روبرو شد. وی شرکت در چند نمایشگاه گروهی در فرانسه، بلژیک و آمریکا را در کارنامه هنری خود دارد. دومین نمایشگاه انفرادی ایشان به نام "زیبایی‌شناسی یک گورخر" اخیراً در لندن برگزار شد.

در گزارش تصویری این صفحه هما ارکانی از سبک و آثار هنری خود می‌گوید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2013/06/15
برخورد صمیمانه وبی پیرایه هنرمندان جوان با ماجراهای محیط زندگی، برای هنر آینده نویدبخش و امیدآفرین است.
- یک کاربر، 2013/06/13
خیلی جالب بود. همیشه دوست داشتم از این نقاشی ها بیشتر بدونم. متشکرم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.