Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
آخرین ولیعهد قاجار

آخرین ولیعهد قاجار
شهاب میرزایی

صبح روز نهم آبان ۱۳۰۴ در حالی که هنوز جلسه مجلس شورای ملی برای رسیدگی به ماده واحده خلع قاجاریه از سلطنت تشکیل نشده بود، قصر گلستان به دستور رضا خان سردارسپه که داشت آماده پادشاه شدن می شد، به محاصره سربازان درآمد. 

این کار سردارسپه که رئیس حکومت موقت هم بود بدین معنی بود که محمدحسن میرزا، ولیعهد و آخرین مدعی تخت و تاج قاجارها، باید قصر را ترک و آن را به رئیس حکومت موقت واگذار کند.

از روز دهم آبان در تهران و سراسر کشور به مدت سه روزتعطیل عمومی و جشن و سرور اعلام شد و شهر تهران چراغانی شد. عکس العمل احمد شاه، آخرین پاشاه قاجار که در پاریس بود، به تصمیم مجلس در خلع قاجاریه تنها ارسال یک پاراگراف بود به این مضمون که وی تصمیم مجلس را نمی پذیرد و هنوز هم خود را پادشاه ایران می داند.

پس از خلع احمدشاه و انقراض سلطنت قاجاریه، محمدحسن میرزا نیزمانند برادر خود، احمد شاه، در اروپا زیست و پس از فوت احمد شاه در پاریس اعلامیه ای انتشار داد و خود را پادشاه قانونی ایران خواند.

 محمدحسن میرزا، که در ۱۲۷۷ شمسی دنیا آمده بود،  بعد از وفات برادرغالبا در یکی از دهکده های مجاور لندن می زیست و با عایدی مختصری که به موجب وصیت برادرش به او می رسید و برخی مستمری های دیگر که به طور کمک و اعانه به او پرداخت می شد با تنگدستی گذران روزگار می کرد.

وى در اواخر عمر و پس از شهریور بیست و سقوط رضاشاه در صدد کسب اجازه بازگشت به ایران برآمد، اما توفیق نیافت و در سال ۱۳۲۱ در لندن در گذشت.

محمدحسن میرزا، به عنوان ولیعهد مدتی زمام امور را در تبریز در دست داشت. با بودن روس ها و اخلال آنها در کارها  در تبریز، او با ناتوانی کارها را پیش می برد. در واقع بیشتر اوقات وی درتبریز به اتومبیل و موتور سواری، شکار و موضوع عکس شدن برای عکاس یا عکاسانش می گذشت.

خانم گلرنگ دانشگر مقدم دانشجوی رشته معماری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، در سال ۱۳۷۴ تعدادی شیشه های عکاسی شده متعلق به اواخر دوران قاجار را در اختیار دانشکده عکاسی گذاشت.

با تلاش های دکتر ستاری مشخص شد، شخصیتی که در اکثرعکس ها دیده می شود، محمدحسن میرزا است. شرح اتفاقات بعدی را دکترمحمد ستاری در مقدمه کتاب محمد حسن میرزا، آخرین ولیعهد قاجار که در سال ۱۳۸۷ توسط عکسخانه تهران چاپ شد، آورده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/09/02
چرا دست از سر قاجاریه بر نمیدارید و به طرق مختلف سعی دارید اعضای این خاندان راخراب کنید ؟ به واقع اینکه آخرین ولیعهد قاجار چه علائق شخصی داشته از نظر تاریخ چه اهمیتی برای ملت ایران می تواند داشته باشد ؟ در ضمن با استناد به چه مدرکی گفته شده است که محمد حسن میرزا در صدد کسب اجازه برای بازگشت به ایران بوده ؟ اجازه از کی !؟ در شرایطی که او مدعی تاج و تخت بوده اجازه چه مفهومی می تواند داشته باشد ؟ چه خوب شد شر قاجاریه از سر ملت ایران برداشته و نهایتأ اسلام پیروز شد. موفق و سر بلند باشید.


- یک دوست قدیمی، 2008/08/19
شهاب عزیز اشراف تو بر گوشه های مختلف فرهنگ و تاریخ و جغرافیای ایران ستودنی است. آرزو دارم همیشه کوشا و جویا باشی.
- یک کاربر، 2008/08/16
متاسفانه تعداد زیادی از شاهزادگان قاجار با نام آقازاده دوباره از لندن بازگشته و همان وضعیت قدیم را زنده کردند سیاستهای قاجار زنده شد اقتصاد قاجاری زنده شد و دستگاه قضائی قاجار دوباره احیا شد.
- اردوان افشاری، 2008/08/14
عکس های مجموعه بر اثر اتفاقاتی که برایشان افتاده جالب شدند. به خاطر نوردهی زیاد یا لکه های سیاه بر روی شیشه ها، مانند عکس های پست مدرنیستی شدند که عکاسان دوران جدید با تغییر بر روی نگاتیوها بوجود می آورند
- محسن، 2008/08/13
جدید آنلاین را به خاطر این ابتکارهای روزنامه نگاری اش دوست دارم.
در ضمن خدا را شکر که رضا شاه نسل این طایفه قاجار را از بیخ و بن کند و شرشان را برای همیشه از سر ایران کم کرد.
- یک کاربر، 2008/08/13
این عکس های یوسپ خان که جناب دکتر ستاری زحمت بازیافتشان را کشیده اند. مثل عکس های پست مدرنیستی شدند که جدیدی ها درست می کنند. با اون سیاه شدن ها و خط کشی ها. . . جالبه
- یک کاربر، 2008/08/13
چقدر تلخ بود و عبرت آموز. گرچه آن ها که باید بیاموزند نمی آموزند و تاریخ برای ملت ایران دوباره تکرار می شود . . .
- یک کاربر، 2008/08/12
تشکر که گوشه ای از تاریخ ایران را بازگفتید.
- رضا رضایی، 2008/08/12
چه گزارش خوب و خواندنی. این ها گوشه های گمشده ای از تاریخ یک کشور هستند که در هیاهوهای ژورنالیستی گم شدند. باید تشکر کرد از همه کسانی که این عکس ها را پیدا کردند. درباره آن ها تحقیق کردند و حالا به نمایش گذاشتند. ملتی که تاریخ خود را نداند و تکرار کند و زحمات دیگران را به هیچ انگارد و بر طبل بی خبری و جهالت و کینه کشی خویش ببالد و بکوبد حال و آینده خوبی هم ندارد
- رها، 2008/08/12
گزارش جالبی بود.ممنون
- یک کاربر، 2008/08/12
تاريخ يكي از مهمترين موضوعات گزارش مي باشد لذا ارزش اين گزارشات كمتر از گزارشات روز نيست
با تشكر
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.