Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نقش صندلی‌ها
مریم ملک‌زادگان

پرستو فروهر فارغ‌التحصیل رشتۀ نقاشی از دانشکدۀ هنرهای زیبای دانشگاه تهران است. او در دهۀ ۱۳۷۰ خورشیدی تحصیلات خود را در رشتۀ هنرهای تجسمی در آلمان ادامه داد و پس از آن در همان کشور اقامت گزید. امروزه فروهر در صحنۀ هنری آلمان نامی شناخته شده است و سال‌هاست که در این کشور و شهرهای مختلف اروپا و جهان به برگزاری نمایشگاه می‌پردازد.

موزۀ لیتون هاوس (The Leighton House Museum) و گالری "رز عیسی" (Rose Issa) شهر لندن در این روزها میزبان بخشی از آثار هنری پرستو فروهر است که طی چند سال گذشته آفریده شده‌اند.

شاید بین هنرمندان معاصرایرانی به سختی  بتوان فرد دیگری یافت که شخصیت و آثار هنری‌اش این چنین شلاق ناهنجاری‌های سیاسی را خورده باشد. اگر هم تا سال‌ها سیاست در کنار دیگر پدیده‌های زندگی تنها بخشی از منبع الهام هنر برای پرستو فروهر بود، سرنوشت پدر و مادرش که در یک قتل سیاسی جان باختند، او را به سوی هنری راند که بی‌شک سیاست در مرکز آن قرار دارد.

با وجود این، جای پای دیگر مشکلات اجتماعی، به‌خصوص "حقوق زن در یک جامعۀ شرقی"، که هنرمند خود همواره با آن درگیر است، در  کارهای هنری پرستو فروهر به وضوح دیده می‌شود. در همین جاست که هنر فروهر در دو دهۀ گذشته بر بستری آفریده می‌شود که محل برخورد سنت و نوگرایی است. خود او می‌گوید که تقابل این دو و تأثیر آنها بر یکدیگر بیش از هر چیز هنر او را تحت تأثیر قرار داده‌است.

از ویژگی‌های کار هنری پرستو فروهر بکارگیری علامات و اعداد نمادین و استفاده از عناصر سنتی در یک نوع کار هنری است که در زمرۀ هنرهای مدرن، شاید حتا پسامدرن قرار می‌گیرد، شیوه‌ای که پیش از این به‌ندرت مورد توجه هنرمندان مستقل قرار می‌گرفته‌است. بکارگیری علامات تابلوهای رانندگی، نمادها و پارچه‌های عزاداری در آثار هنری و همچنین الهام از مینیاتورهای ایرانی در هنرهای تجسمی که باید به جای مراسم بزم و رقص قهر و خشونت را مجسم سازند، از جملۀ کارهایی است که توجه محافل هنری در اروپا را به این هنرمند ایرانی جلب کرده‌است.  

نمایشگاه کارهای هنری پرستو فروهر در لندن مجموعه‌ای از کارهای او را به نمایش می‌گذارد که او از هفت سال پیش تا به امروز خلق کرده‌است. برای دیدن این آثار هنری بیننده باید از لابلای راهروها، نقش‌ها و نقاشی‌های سنتی رد شود تا به فضای مدرن نمایشگاه آثارهنری پرستو فروهر برسد. فروهر خود این مکان را برای ارائۀ کارهایش بسیار مناسب می‌داند و آن را در راستای استفاده از عناصرسنتی در هنر مدرن و تقابل این دو می‌داند.

از جملۀ آثاری که در شهر لندن به نمایش گذاشته شده، تعداد بیست و دو صندلی اداری است که با پارچه‌های عزاداری مراسم عاشورا پوشانده شده‌اند. صندلی‌هایی که از دیدگاه خانم فروهر، "چیزی بین خالی وپُر بودن هستند"؛ اجسامی که به آنها "شخصیتی" تازه داده‌است.

آثار هنری پرستو فروهر که رنگ و بویی سیاسی- اجتماعی دارند، او را به یک شخصیت هنری ویژۀ این زمان تبدیل کرده‌است. به جرأت می‌توان گفت که هنر پرستو فروهر در نقطۀ برخورد "زیبایی" با "خشونت" آفریده می‌شوند. او خود گفته‌است "وقتی به آلمان آمدم، پرستو فروهر بودم، اما از وقتی که با هنرمندان این‌جا کار می‌کنم، هرچه بیشتر ایرانی شده‌ام".

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/10/11
خانم فروهر در بخشي از سخنانش در مورد تابلوهاي الهام گرفته از علائم رانندگي مي گويد :" زنان فضاي درست نصف مردان را در اختيار دارند ."اما تصاوير تابلوهاي ايشان نشان از عدم مساوات فضايي ميان زنان و مردان دارد؟!!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.