Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
مارکار، نیکوکردار پارسی
نبی بهرامی

شهر یزد پُر است از بناها و ساختمان‌هایی که به اهمیت این سرزمین کهن و تاریخی ایران افزوده است. یکی از این بناها "مجموعه مارکار" نام دارد که توسط "پشوتن مارکار" احداث و وقف شده است.

پشوتن مارکار در سال ۱۲۵۰ خورشیدی در یک خانواده پارسی به دنیا آمد و عشق به ایران و دین زرتشت را از کودکی از پدر و مادر آموخت. او مردی بود فرهیخته و فرهنگ‌دوست و همواره به دنبال راهی برای خدمت به سرزمین اجدادی‌اش بود.

مارکار در سال ۱۳۰۱ پرورشگاه مارکار را تاسیس کرد. این پرورشگاه تا سال ۱۳۰۵ در ساختمان "ارباب رستم شاه جهان" قرار داشت و پس از آن به ساختمان "خانه شیرازی‌ها" انتقال یافت. پرورشگاه صرفا برای افراد بی‌سرپرست و کم‌بضاعت شهر یزد و روستاهای اطراف اختصاص داشت.

یک سال بعد با همت مارکار و هوشمندی "میرزا سروش لهراسب"، نماینده انجمن زرتشتیان ایرانی بمبئی، دبستان پسرانه مارکار تاسیس شد. این دبستان با ۷۰ دانش‌آموز شروع به کار کرد. در کنار این دبستان کارگاه‌های پارچه‌بافی، زیلوبافی، جوراب و کشبافی، خیاطی و نجاری نیز ایجاد شد تا دانش‌آموزان ساعت بیکاری و فراغت خود به یادگیری این فنون بپردازند.

پس از گذشت شش سال که دانش‌آموزان اولین دوره دبستان را به پایان می‌برند٬ مارکار از حمایت آنها کوتاهی نمی‌کند و دبیرستان پسرانه‌ای توسط او برای دوره متوسطه در سال ۱۳۱۲ تاسیس می‌شود. این نیز در نظر گرفته شد که پس از دوران متوسطه در صورتی که دانش‌آموزان در دانشگاه‌های کشور قبول شوند هزینه آنها پرداخت شود.

با افزایش تعداد دانش‌آموزان دبستان پسرانه و پرورشگاه و دبیرستان٬ مارکار برای رهایی از خانه ‌اجاره‌ای و بالابردن سطح کیفی زندگی افراد تحت پوشش، اقدام به خریداری زمینی به مساحت یک صد هزار متر در یزد می‌نماید. در سال ۱۳۱۲ ساختمانی به مهندسی "برزو سهراب آقا" طراحی و شروع به کار می‌کند و یک سال بعد یعنی همزمان با تاسیس دانشگاه تهران و نیز همزمان با جشن‌های گشایش آرامگاه فردوسی٬ با حضور شخص مارکار که برای بار دوم به ایران سفر کرده است این ساختمان افتتاح می‌گردد. بنایی آبرومند که دارای دو دستگاه عمارت می‌باشد. یکی در جلو که دارای ۱۸ اتاق و یک سالن بزرگ برای دبیرستان و دبستان پسرانه با ظرفیت ۸۰۰ دانش‌آموز و دیگری عمارت پرورشگاه که دارای سه سالن خواب و ۹ اتاق مختلف و یک زیرزمین جهت ایجاد کارگاه آموزشی. با ظرفیت ۶۰ نفر. دو عمارت که در فاصله کمی از هم قرار دارند با دو راهرو زیبای سرپوشیده به هم وصل می‌شوند.

مارکار همزمان با ساخت میدان فرودوسی تهران، قول ساخت برج ساعت به نام فردوسی شاعر ایران زمین می‌دهد. این ساعت با نام "گاه‌نمای فردوسی" در سال ۱۳۲۱ در میدانی که رو‌به‌روی آموزشگاه مارکار قرار دارد، ساخته می‌شود، اگرچه امروز این ساعت به نام سازنده آن و به نام "ساعت مارکار" شناخته می‌شود.

آنچه که اکنون در شهر یزد به عنوان "مجموعه مارکار" شناخته می‌شود شامل مدرسه، پرورشگاه، برج ساعت است که در محله "تل" شهر یزد قرار دارد.

پشوتن مارکار در هیجدهم مهرماه ۱۳۴۴ خورشیدی دیده از جهان فروبست و او با اقداماتش نام خود را در این دیار ماندگار کرد.

گزارش تصویری این صفحه به معرفی دبستان، دبیرستان و پرورشگاه مارکار اختصاص دارد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- شاهپور، 2014/01/05
درود بر روان پاک بزرگ مرد پارسی که حقا پندارش نیک بود گفتارش نکو وکردارش سرمشق.
- مریم از یزد، 2013/11/08
خدایش بیا مرزاد.
- شاهین ، 2013/09/24
در مورد زرتشتیان و انسان دوستی آنها و میهن دوستی آنها همین بس که آیت اله مدرس در مجلس آن زمان چنین فریاد برآورد که در میان ما فقط یک تن مسلمان وجود دارد آن هم ارباب کیخسرو شاهرخ زرتشتی ست.
- یک کاربر، 2012/12/22
در ابتدا تشکر از جدیدآنلاین که به معرفی این مرد بزرگ همت گماشته و درود بیکران بر این مرد انسان دوست. ضمن دیدن این گزارش این سوال به ذهنم رسید که آیا در میان آن همه دانش آموزی که از این امکان سود بردند و لابد توانسته اند به موقعیت های بهتر دسترسی یابند آیا کسانی بوده اند که احیانا از این مرد سر مشق گرفته باشند و خودشان هم منشأ خیری برای دیگران باشند؟ به هر حال این گزارش درس عبرتی است برای بسیاری هموطنان میلیاردر امروزی ما در ایران و در خارج کشور که ببینند و درس بگیرند که پول را به طرق دیگر هم می شود به مصرف رسانید.
- آرمين، 2012/12/17
درود به روان پاك پشوتن ماركار، نمونه يك زرتشتى به تمام معنى.
- masiha sobhkhiz، 2012/12/17
واقعا باید از این آدم ها درس گرفت خوبه که در باره اینجور آدم ها بیشتر بدونیم ممنون نبی جان.
- یک کاربر، 2012/12/13
در تهران هم زرتشتیان نیکوکاری مثل ارباب کیخسرو گیو خدمات بسیاری را به انجام رساندند ولی متاسفانه قدرشان شناخته نشده. خدمات خیرین زرتشتی به نسبت جمعیت و امکانات این گروه مذهبی، بسیار زیاد بوده است.
- محمد، 2012/12/12
درود بر این مرد بزرگ و نیکوکار و تمامی کسانی که ثروتشان را تنها برای خود و خانواده شان نگه نمی دارند و با کمک به محرومان نامی نیک از خود بجا می گذارند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.