Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
از خورش تا زیتون پرورده

گرچه تا کنون کتاب‌های بسیاری در باره آشپزی ایرانی در غرب منتشر شده اما غذای ایرانی هنوز نتوانسته در میان غربیان با محبوبیت غذاهای هندی و ترکی و چینی رقابت کند. بسیاری می‌گویند که غذای ایرانی خوب را همچنان باید در خانه ایرانی‌ها خورد. شاید یکی از دلایل عمومی نشدن غذای ایرانی در میان غیرایرانیان، نوع و فرهنگ عمومی رستوران‌های ایرانی در غرب است. در این زمینه حرف بسیاراست.

اخیرا کتابی در انگلستان نشر یافته به نام "انار و گل سرخ" (Pomegranate and Roses) درباره فرهنگ غذایی و آشپزی ایرانی که مولف آن "آریانا باندی" است.

خانم باندی مسئولیت تهیه و طبخ غذا برای مهمانی‌های شخصیت‌های مشهور هالیود مانند نیکول کیدمن، تام هانکس، براد پیت، و خواننده مشهور مادونا و همچنین بیل کلینتون، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، را به عهده داشته است.

در این کتاب که با چاپی لوکس به بازار آمده، دستورالعمل پخت غذاهای ایرانی و فوت و فن تهیه آنها به زبان انگلیسی توضیح داده شده است. مولف کتاب انار و گل سرخ می‌گوید خاطرات دوران کودکی‌اش از شیوه آشپزی خانواده‌اش در آن زمان در تهیه و تدوین این کتاب موثر بوده و به همین دلیل او بر عنوان کتاب عبارت: "نسخه‌های خانواده ایرانی من" را نیز افزوده است.
 

به نظر می‌رسد آریانا باندی، که از کودکی در آمریکا و اروپا زندگی کرده، با این کتاب به ریشه‌های خانوادگی خود بازگشته و کوشیده نه تنها با توضیح شیوه پخت غذاهای ایرانی توجه مخاطبین غربی را جلب کند، بلکه خلاصه‌ای از تاریخ فرهنگ غذایی سرزمین کهن اجدادیش را هم در دسترس آنها قرار دهد. او در مقدمه کتاب همچنین تاثیر شرایط اقلیمی و باورهای بومی بر غذاهای ایرانی را نیز به طور موجز ریشه یابی می‌کند و در دسترس خواننده انگلیسی زبان قرار می‌دهد، هر چند این بررسی گذرا تا یک پژوهش جامع درباره آداب و فرهنگ خوراکی ایران فاصله دارد.

او که پیش از این نیز کتاب "Sweet Alternative" ( شیرینی  دیگر) را به چاپ رسانده است، می‌گوید برای تهیه کتاب جدیدش ده سال وقت صرف کرده و از هر مرجع ممکن، از خانواده گرفته تا دوست و آشنا در شهر و روستاهای ایران برای  تدوین آن بهره گرفته است. در این کتاب از اطلاعات ساده‌ای که مادربزرگ آریانا و دیگر نزدیکانش درباره پخت مربا و طرز تهیه زیتون پرورده و جاافتادن خورش در اختیار او قرار داده‌اند تا اطلاعاتی دربارۀ برگزاری سفره‌های آیینی زرتشتیان و نوشیدنی‌ها و شیرینی‌های سنتی در دسترس خواننده قرار گرفته است.

یکی از نکاتی که توجه آریانا باندی را به خود جلب کرده و برای خوانندگان کتاب خود توضیح داده است، صحبت از باور به سردی و گرمی طبیعت مواد خوراکی و نوشیدنی و تاثیر آن بر سلامتی انسان است. باوری که از قدیم در بخشی از فرهنگ غذایی ایرانیان بوده است و بر اساس این باور ترکیب غذاهای خاص با یکدیگر موجب حفظ تعادل در بدن انسان و باعث پیشگیری از برخی بیماری‌ها، از بین بردن سستی و کرختی و افزایش توان و نیرو می‌شود.  بر اساس این باور، هر فرد باید مزاج خود را بشناسد و بداند که در دسته "سرد مزاجان" یا "گرم مزاجان" قرار دارد. در کنار این شناخت سردی و گرمی، طبیعت مواد خوراکی هم دسته بندی شده  و برای حفظ تعادل در بدن، مواد غذایی گرم برای سرد مزاج و مواد غذایی سرد برای طبع گرم مزاج تجویز می‌شود.

آریانا باندی از طریق پدرش که  رستوران فرانسوی شه میشل را در تهران باز کرده بود، و همچنین گذراندن دوره‌های آموزش آشپزی فرانسوی، با فرهنگ غذایی غرب آشنایی حرفه‌ای پیدا کرده است. او می‌گوید با گذشت زمان به پیچیدگی های غذاهای ایرانی و ابتکارها و خلاقیت‌های آن علاقه مند شده و تصمیم گرفته فنون آشپزی ایرانی را به گوش جهانیان برساند.

کتاب خانم باندی گام دیگر است در شناساندن آشپزی ایرانی به غربی‌ها. شاید بتوان امیدوار بود که این آشنایی‌ها مایه آن شود که در زمانی نه چندان دور آشپزی ایرانی جای شایسته خود را در میان مشتریان غربی که پیوسته در جستجوی غذاهای نو هستند پیدا کند.

 
در گزارش تصویری این صفحه آریانا باندی از چگونگی تهیه و تدوین کتاب جدیدش می‌گوید.

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/05/03
سلام من قسمت اولش رو تو فارسی وان ندیدم اشپزی اریانا باندی رو تو یوتیوب هم دوبله فارسیش نیس تو آپارات هم غذاهای خودش نیس که تو اشپزخانه خودش درست میکنه خیلی برام مهمه خواهشاً بگید قسمت اولش رو چه جوری پیدا کنم.
- یک کاربر، 2016/05/01
سلام چطور ميتونم كتاب آشپزي آريانا باندي رو تهيه كنم. قيمت؟
- یک کاربرreza، 2012/07/14
ممنون. جالب بود.
- یک کاربر، 2012/06/25
Great lady with fantastic work Wish you the best
- پریچهر، 2012/05/16
بسیار ممنون از تهیه این گزارش. فوق العاده است و من علاقمند هستم که ایمیل یا تلفن خانم باندی را داشته باشم که با ایشان راجع به کتاب آشپزی که خود من تهیه کردم و در ایران چاپ شده صحبت کنم. مدتها طول کشید که اولین کتاب های آشپزی ایرانی را در جاهای مختلف پیدا کنم و با نویسنده های کتاب آشپزی ایرانی در انگستان صحبتی داشتم ولی به علت سن بالای این عزیزان نتوانستم پیشنهادم را ارائه کنم. با تشکر از شما در صورت امکان و با اجازه خود ایشان ایمیل یا تلفن را برایم ایمیل بفرمائید. با تشکر فراوان.
- یک کاربر، 2012/05/16
فوق العاده بود دست شما و این خانم درد نکند.
- یک کاربر، 2012/05/14
از ما هم به شما سلام خانم آریانا. من شما را چندین بار در برنامه بی بی سی فود دیده ام. امیدوارم همیشه موفق باشید.
- كامران، 2012/05/14
بسيار جالب بود. درود بر بانوان هنرمند ايراني.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.