Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نسخه، مانا تر از اصل

ایمان ملکی در بیستم اسفند ماه ۱۳۵۴ در تهران متولد شد و از دوران کودکی علاقه زیادی به نقاشی داشت. از پانزده سالگی فراگیری نقاشی را تحت نظر اولین و تنها معلم خود مرتضی کاتوزیان آغاز نمود.

ملکی در سال ۱۳۷۴ وارد دانشگاه هنر شده و چهار سال بعد در رشته گرافیک فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۸۰ اقدام به تأسیس "آتلیه نقاشی آرا" نمود. او در سال ۱۳۸۴ موفق به دریافت جایزه "ویلیام بوگرو" برای تابلوی "فال حافظ" و جایزه منتخب رئیس مرکز نوسازی هنر برای تابلوی"دختری کنار پنجره" در دومین دوره مسابقه بین المللی مرکز هنر آمریکا شد.

ایمان ملکی از نقاشانی است که پیرو مکتب رئالیسم یا واقع گرایی در نقاشی است. در این شیوه هنرمند به بیان و تجسم  واقعیت ها می پردازد. در میان نقاشان ایرانی می توان از صنیع الملک یاد کرد که از پیشگامان واقع گرایی است. البته، اوج این سبک را در آثار کمال الملک می توان دید و سپس شاگردان او مانند علی محمد حیدریان، علی اکبر یاسمین و حسین شیخ.

از بین نقاشان معاصر مرتضی کاتوزیان، معلم ایمان ملکی، یکی از بزرگترین نقاشان این سبک به شمار می آید.

زمانی یکی از منتقدان از کاتوزیان پرسیده بود که: "در عصری که عکاسی و تکنولوژی های پیشرفته، توان بازسازی و ثبت دقیق تصاویر را دارند، شما به عنوان نقاش چه بهره ای از ساخت و ساز در یک اثر می گیرید؟" 

کاتوزیان در پاسخ گفته بود: "صدها سال یک نقاشی بر روی دیوار یک موزه یا گالری بارها دیده می شود، بدون آن که بیننده از دیدن آن اثر خسته شود و هربار شاید معنای جدیدتری را به او القاء کند. چنین حالتی هرگز در کار حاصل از دوربین و ابزار تکنولوژی دیگر مشاهده نمی شود. نقاشی، وسیله بیان احساس و تفکر هنرمند است. بیننده را با مطالب و زیبایی هایی که بدون توجه به آن از کنارش عبور می کند، آشنا می سازد و در مراحلی، مظهر وجدان جامعه خویش است."

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنيد.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/05/18
Dast MArizad. Thanks for the wonderful interview
- امید محجوب، 2009/05/16
من هنوز مطمئن نیستم که واقعگرایی بهتر است یا تخیل و نوآوری. بازسازی واقعیت با تکرار واقعیت فرق دارد. مگر جز این است؟
- دكتر تورج پارسى، 2009/05/16
نخستين بار كه كارهاى ايمان ملكى را ديدم با يك حافظ نقاش روبرو شدم ، فلك را سقف شكافته و طرح نو درانداخته بود . در هر يك ازتابلو هايش آنچه كه چشم گيرترست راستى وصداقت است كه يك نوع امنيت خاطر بوجود مى آورد با تو به گپ مى نشيند بى آنكه بخواهى به ساعتت نگاه بكنى گويي زمان را كنار خود نشانده اى در يك حضور پر معنا . كارهايش تكرارى نيستند اما يك پيوند مى بينى ، پيوندى كه ترجمانى از پويايى است . به او درود مى فرستم به او كه جايگاهى در تاريخ معاصر ايران زمين دارد ، كلاه از سر بر مى دارم به ارج هنر و هنرمند . با مهر هميشگى دكتر تورج پارسى . سوئد
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.