Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
روایت مرگ‌های خاموش
حمیدرضا حسینی

لابی برج میلاد حسابی شلوغ است. عده زیادی از مردم و شاگردان مدارس لحظه شماری می‌کنند تا سوار آسانسور شوند و از فراز برج، منظره بی‌نظیری از شهر را تماشا کنند. تا دقایقی دیگر اما، می‌فهمند که آن بالا چیز زیادی برای تماشا وجود ندارد. لااقل امروز!

کمی آن‌سوتر، رضا کیانیان، بازیگر سرشناس سینمای ایران با تعدادی عکاس و خبرنگار گپ می‌زند. هر از گاهی یکی دو نفر می‌آیند  تا با او خوش و بش کنند و عکسی به یادگار بگیرند. کیانیان روز خوبی را برای رفتن به بالای برج انتخاب کرده است. کاملا با برنامه‌اش جور درمی‌آید.

دقایقی بعد، چند نفر از مدیران و کارشناسان سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، و سازمان هواشناسی هم از راه می‌رسند و همگی به سمت آسانسور راه می‌افتند. تراس بزرگ و مدور برج میلاد در ارتفاع حدودا ۳۰۰ متری از پای برج قرار دارد. از این تراس می‌توان تا دهها کیلومتر آن‌‌سوتر را دید.امروز اما، میدان دید از چند خیابان فراتر نمی‌رود. بقیه شهر زیر لایه غلیظی ازدود خفته است.

در شمال غرب تهران، دید کمی بهتر است. می‌توان دید که ساختمان‌ها تا جایی که ممکن بوده از کوه بالا کشیده‌اند. آقای اصغری، کارشناس سازمان هواشناسی می‌گوید: شمال غرب تهران مدخل ورود جریان هواست و این ساختمان‌‌ها جلوی وزش باد را گرفته‌اند. رستگاری، معاون سازمان محیط زیست استان تهران نیز با او هم‌عقیده است. می‌گوید: هر شهری به لحاظ اکولوژیک، ظرفیت جمعیتی مشخصی دارد. ظرفیت تهران ۳ تا ۴ میلیون نفر است، نه ۱۴ میلیون نفر.

مدیران شرکت کنترل کیفیت هوای تهران وابسته به شهرداری، ترجیح می‌دهند که در این‌باره چیزی نگویند. آن‌ها وابسته به نهادی هستند که ممنوعیت ساخت و ساز در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا را از میان برداشت و کوهپایه‌های البرز را زیر ساخت و ساز بُرد و در مسیر وزش باد دیواری از برج‌ها کشید. از این‌رو انگشت اتهام‌شان، کیفیت بد بنزین و غیراستاندارد بودن خودروها را نشانه می‌گیرد.

در جایی از تراس، دوربینی بزرگ روی پایه نهاده‌اند که از پشت آن می‌توان تا دوردست را به وضوح دید. خبرنگاران، کیانیان را دعوت می‌کنند که پشت دوربین قرار گیرد و در حالی که تظاهر به تماشا می‌کند، عکس بیندازد. کیانیان می‌پرسد: مگر جز دود و دم چیزی دیگری هم معلوم است؟ عکس مضحکی خواهد شد! بعد دو دستش را به طرف شهر دود گرفته دراز می‌کند و می‌گوید: سوژه‌تان من نیستم. کوههای زیبای البرز هم نیست. این شهر دود  گرفته است.

چند ماهی می‌شود که این چهره برجسته سینمای ایران در مبارزه با آلودگی هوا فعال شده است. خودش هشت سال پیش – که آلودگی به این حد نرسیده بود – دچار عارضه تنفسی شد. قبلا می‌توانست با دونده‌های حرفه‌ای مسابقه نَفَس بگذارد اما حالا چند پله را که بالا و پایین می‌کند از نَفَس می‌افتد. پزشک معالجش گفته: این بیماری همیشه با تو خواهد بود.

توجه‌اش به آلودگی هوا اما، به خاطر بیماری خودش نیست. مسأله را بسیار فراتر از این‌ها می‌بیند. در حد یک قتل دست‌جمعی اما خاموش که هیچ‌کس پی‌گیرش نمی‌شود و به خاطرش هیچ‌کس را پای میز محاکمه نمی‌کشند. امروز هم به ابتکار ضمیمه "۶ و۷" روزنامه همشهری به این‌جا آمده تا اعتبار سالیان خود را در مقام هنرمندی مشهور و محبوب، خرج مبارزه با آلودگی هوا کند، شاید که صدای او بیش از صدای بقیه مردمان این شهر که سکته می‌کنند و سرطان می‌گیرند و کودکان ناقص به دنیا می‌آورند، شنیده شود.

ویدئو این صفحه برش کوتاهی است از نشست رضا کیانیان با خبرنگاران و برخی مسؤولان محیط زیست شهری در برج میلاد و روایت قتل خاموش و قاتل پنهان شهروندان. برخی از عکس‌های این گزارش که آلودگی هوا و تجمع اعتراض‌آمیز مردم را نشان می‌دهند، متعلق به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و وب‌سایت "جام‌جم آنلاین" هستند.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- بدری، 2014/02/02
آقای کیانیان عزیز مرحمتی بفرمایید صدای مردم اصفهان را به گوش مسئولین محیط زیست برسانید. در گزارش آقای احسان مرادی کارشناس محیط زیست آمده اصفهان آلوده ترین شهر دنیا ست وکسی حتی صدایش در نمی آید .این در حالیست که همه تصور می کردیم تهران آلوده ترین شهر ایران است. در دی ماه امسال میزان آلودگی وحشتناک بوده ملاحظه بفرمایید: فراتر از اين را مي گويم. وقتي تهران در اعداد ميان 150 تا 160 به تعطيلي كشيده مي شود، چرا در اصفهان در مواردي كه با عدد و رقم عرض مي كنم حتي مهدكودك ها هم تعطيل نشد؟

سوم ديماه ميانگين 172، چهارم ديماه ميانگين 258 شرايط اضطرار!، پنجم ديماه ميانگين 255 شرايط اضطرار!، ششم ديماه ميانگين 235 كه البته جمعه بود، هفتم ديماه ميانگين 288 شرايط اضطرار!، چهاردهم ديماه ميانگين 188، پانزدهم ديماه ميانگين 169، هيجدهم ديماه ميانگين 225، نوزدهم ديماه ميانگين 185، بيستم ديماه ميانگين 191 كه جمعه بود و اعداد جمعه را براي اطلاع رساني مي گويم، بيست و يكم ديماه ميانگين 205، بيست و دوم ديماه ميانگين 178، بيست و سوم ديماه ميانگين 198! بيست و چهارم ديماه ميانگين 12 ساعته 235. رخداد شگفت آور آب و هوايی در اصفهان
از چند ماه قبل تاكنون مردم اصفهان، سي و سه پل، ميدان نقش جهان و تمام آثار تاريخي و خانه هاي شهرشان را در هاله اي از مه نسبتا غليظ مي بينند و ماجرا به اينجا ختم نمي شود بلکه در برخي مناطق اصفهان گزارش هايي از بارش برف به رنگ قرمز و حتي خاكستري گزارش شد.

این عنوان مقاله ای بود که در مورد آلودگی اصفهان نوشته شده است. خواهش می کنم مسئولین سایت اطلاع رسانی کنند متشکرم.
- یک کاربر، 2014/01/23
توفیق ایشان در بهبود هوای تهران ونتیجتاً هوای همه شهرهای بزرگ ایران همان اندازه محتمل است که توفیقشان در بهبود سینمای ایران.
- یک کاربر، 2014/01/21
دردی دوا نمی شود، حتا با شنیدن این آمار وحشتناک دردها افزوده می شود. انگار صورت مسئله پاک شده و امید به چاره جویی خیالی واهی است.

- وطنی، 2014/01/20
تهران مرکز قدرتهاست. وزرا اینجا هستند، وکلا اینجاهستند، تلویزیون اینجاست، کارخانه ها اینجاست، ستاد ارتش اینجاست. مگرکسی دیوانه شده که مثلاً به اصفهان برود که نه زاینده رودی هست ونه ارحام صدری، و یا به شیرازی که نه جشن هنری دارد و نه شراب نابی. پایتخت را هم که عوض کنند، اگر پایتخت شد چیزی مثل تهران امروز خواهد شد. ملت دنبال قدرت و قدرتمند و کارچاق کن می گردد. کمی به تاریخ میهنتان بنگرید.
- یک کاربر، 2014/01/20
همه نمی توانند از تهران خارج بشوند. خیلی از کسب و کارها هستند که فقط در تهران و شهرهای بزرگ وجود دارند. متاسفانه غیر از تهران، شهرهای دیگر مثل مشهد و تبریز و اصفهان و کرج و اهواز هم بسیار آلوده هستند.
- یک کاربر، 2014/01/20
نه تلاش شما و نه مبارزه آقاي كيانيان دردي را دوا نمي كند. ما بايد ريه و دستگاه تنفسي خودمان را آهني كنيم.
- یک کاربر، 2014/01/20
چرا مردم از تهران نمی روند. آیا نمی شود در نقاط دیگر ایران زندگی کرد که هیچ آلودگی نیست؟ خیلی از مردم معتاد به تهران شده اند و بدون اینکه حقیقتا در تهران چیزی برای آن ها وجود داشته باشد خود را مجبور به ماندن در تهران می بینند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.