Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چهارشنبه سوری، بهانه ای برای شادی

درباره چهارشنبه سوری افسانه و اسطوره های فراوان است و در شاهنامه فردوسی هم به آن اشاره شده است. اما نخستین نشانی مکتوب از چهارشنبه سوری در تاریخ بخارا آمده که می گوید در زمان سامانیان این جشن آتش را سوری می گفتند و چون در چهارشنبه بوده به چهارشنبه معروف شده است. مولف تاریخ بخارا، نـَرشـَخی نوشته است:

"...و چون امیر منصور بن نوح به مُلک بنشست، اندر ماه شوال سال سیصد و پنجاه، به جوی مولیان، فرمود تا آن سرای را دیگر بار عمارت کردند و هرچه هلاک و ضایع شده بود بهتر از آن به حاصل کردند. آن گاه امیر به سرای بنشست و هنوز سال تمام نشده بود که چون "شب سوری" چنان که "عادت قدیم" است، آتشی عظیم افروختند. پاره ای از آن بجست و سقف سرای در گرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت."

فردوسی هم در شاهنامه اشاره ای به چهارشنبه سوری دارد:

ستاره شمر گفت بهرام را          که در «چارشنبه» مزن کام را
اگر زین بپیچی گزند آیدت          همه  کار  ناسودمند  آیدت
یکی باغ بُد درمیان سپاه        از این روی و زان روی بُد رزمگاه
بشد "چارشنبه" هم از بامداد    بدان  باغ  که  امروز  باشیم  شاد
ببردند پر مایه گستردنی          می و رود و رامشگر و خوردنی
ز جیحون همی آتش افروختند       زمین و هوا را همی سوختند

این جشن فراز و فرودهای بسیاری داشته و نگاه متعصبین مذهبی در طول قرن ها نسبت آن هم متقاوت بوده است. به هرحال به عنوان یک جشن آئینی و با جزئیات بسیار برگزار می شده.

امروز بخشی که به آن توجه بیشتری می شود، بر پا کردن آتش و پریدن از روی آن است. در گذشته در این مراسم ترانه ها و آهنگ های زیادی خوانده مى شد. حتی براى هر بخش از مراسم از جمله پریدن از روی آتش، قاشق زنی، خوردن آجیل چهارشنبه سوری و فالگوش ایستادن ترانه هایی وجود داشت.

"زردی من از تو، سرخی تو از من" زمزمه ای است از کسانی که از روی آتش می پرند.

چهارشنبه سوری در لندن

ایرانیانی که به خارج آمده اند، می کوشند این جشن را در میان خود زنده نگه دارند. این نقش را کانون های فرهنگی ایرانیان و حتی مغازه های ایرانی گویی به عهده گرفته اند و تبدیل به مکان هایی شده اند که سنت ها را در گوشه و کنار دنیا حفظ می کنند. البته چهارشنبه سوری با صدای انفجارهای ناشی از ترقه ها و نارنجک های دست ساز همراه نیست. چون در کشورهای غربی برای داشتن یک آتش کوچک در خیابان مجوزی از شهرداری نیاز است.

برای مثال امشب در لندن قرار است به بهانه چهارشنبه سوری مراسمی در چند جا بر پا شود. یکی از این مکان ها، در کنار مجموعه ای از مغازه های ایرانی در منطقه کنزیگتون لندن است که از شهرداری لندن اجازه برپا کردن آتش برای پریدن گرفته شده.

چهارشنبه سوری به دنیای اینترنت هم راه یافته و کاربران از راه  شبکه های اجتماعی اینترنتی، مراسم چهارشنبه سوری را در کشورهای مختلف به دوستان و کاربران دیگر اطلاع می دهند. بزرگترها  در پارک ها و یا جلوی مغازه های ایرانی به شنیدن موزیک عادی، و آتشی  که تا هشت شب خاموش می شود بسنده می کنند. جوان ترها هم به بهانه چهارشنبه سوری به دیسکوهای ایرانی که دی جی ها، موزیک ایرانی می گذارند می روند، و مراسم آنها  از یازده شب تا نزدیکی های صبح ادامه می یابد.

در هر کجا که ایرانیان هستند، از این بهانه برای شاد بودن استقبال می کنند.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/03/17
چهارشنبه سوري بر خلاف تصور عموم نه آييني زرتشتي است و نه مربوط به ايران باستان است. زيرا ايرانيان باستان هفته (شنبه تا آدينه) نداشتند و هر روز ماهشان يك نام داشت: هرمزد روز، وهمن روز، ارديبهشت روز و... ياد كردن از چهارشنبه در شاهنامه را برخي اشتباه فردوسي مي دانند و برخي دليل بر الحاقي بودن آن ابيات گرفته اند. چهارشنبه سوري رسم بعد از اسلام و احتمالا آييني شيعي است.زمان آن هم ظاهرا چهارشنبه آخر ماه صفر بوده است، يعني روزي كه مي گفتند مختار ثقفي به خونخواهي حضرت حسين قيام كرد. هنوز هم در برخي مناطق دور افتاده ايران چهارشنبه سوري را در ماه صفر مي گيرند. شايد در كتاب التاج جاحظ بصري بتوان استناداتي را در اين باره بدست آورد. اين كه اين رسم چگونه به چهارشنبه آخر سال منتقل شده و آتش بازي آن با تقدس آتش در آيين زرتشت پيوند خورده است، پژوهش مستقلي را مي طلبد.با اين توضيح اين جمله كه "این جشن فراز و فرودهای بسیاری داشته و نگاه متعصبین مذهبی در طول قرن ها نسبت به آن هم متقاوت بوده است." غير دقيق و بدون استناد به نظر مي رسد. حداقل نمي توان آن را به "قرن ها" تعميم داد.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.