Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
از پرده خوانی تا مرشدی

از هنرهای نمایشی که هم کار برد ملی و هم مذهبی دارند می‌توان از پرده خوانی یا شبیه  خوانی نام برد. مداحی هم از کنار این هنرها بیرون آمده است. یکی دیگراز این هنرها، مرشدی یا آواز خواندن در زورخانه است. مداحان پیشین در کنار پرده خوانی‌های مذهبی به خواندن اشعاری عرفانی یا مدح بزرگان  و  یا نوحه خوانی هم می‌پرداختند. این نوع مداحی همچنان هواداران بسیار دارد.

یکی از این مداحان، مرشد مداحی است. که به مرشد حاج سید محمد مداحی یا میرافضل علی شاه قلندر ساوجی شهرت دارد. او در سال ۱۳۲۱ در ساوه و در خانواده ای مذهبی متولد شد. در سال ۱۳۲۶ از ساوه به تهران آمد و از شش سالگی نزد پدر خود سید عبدالله مداحی ملقب به میر فتاح ساوجی پرده خوانی و معرکه گیری و مداحی را فراگرفت و به علت علاقه وافری که از همان ابتدا به کارهای سنتی و مذهبی و ملی داشت معرکه گیری و نقالی و مداحی را به عنوان حرفه اصلی خود انتخاب نمود و تا به امروز نیز این حرفه را دنبال نموده است.

نمونه ای از مداحی "مرشد حاج سید محمد مداحی"
او در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی به ورزش باستانی علاقه مند شد  و بیش از ۴۰ سال این ورزش را دنبال کرد. از سال ۱۳۴۰ به مدت ۷ سال قهرمان چرخ در زورخانه‌های کشور بود. و بیش از ۳۰ سال به عنوان مرشد زورخانه‌های تهران بود مثل زورخانه گودرز در هفت چنار، زورخانه بهرام در میدان غار، زورخانه آذر در میدان راه آهن.

طی این سال‌ها او با بسیاری از پهلوانان بنام در زورخانه‌ها حشرو نشر داشته از قبیل اسماعیل قربانی، عباس حریری و شعبان جعفری.

مرشد مداحی در زمینه‌های ورزش پهلوانی، عرفان و ادبیات هم کتابهایی تالیف نموده است مانند: علی شکوه آفرینش، فتوت نامه خاکساران و دیوان عشق. آخرین نوشته او آیین پهلوانان است.

مداحی اما امروز چهره دیگر به خود گرفته وبا رونق رسانه‌هایی مثل تلویزیون و کم رنگ شدن بازار روضه خوانی به سبک قبل، بازار مداحان جوان که بیشتر آوازخوانی می‌کنند گرم شده. برای این بازارگرمی بسیار از این مداحان نو، آهنگ‌ها و ترانه‌های پرفروش و پرطرفدار را بر می‌دارند و بر روی آن‌ها شعرهای مذهبی پیاده می‌کنند. از این گذشته  مداحی کاربرد سیاسی شدید هم یافته و مداحان بسیاری در کنار مداحی پیام‌های سیاسی را در میان عموم به سود جناحی خاص می‌پراکنند.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2016/11/11
ایشون درقیدحیات هستن؟
- یک کاربر، 2016/06/28
سرسلسله معظم جلوه ات برقرار.
- هو110، 2013/10/04
جانم. حضرت شیخ.
- درویش، 2013/09/19
ایولا کلامی رسید مرشد والا مقام.
- سعید مظاهری، 2012/05/31
خدا انشاالله حفظش کند.
- یک کاربر، 2010/08/22
بيش از 5 دقيقه صحبت يک مرشد ،‌ بدون هيچگونه موسيقی يا افكت و يا جلوه شنيداری ديگری. متاسفانه تازگی ها شاهد انتشار كارهای ضعيفی از جديدآنلاين هستيم . با توجه به كارهای خوبی كه هميشه در سايت شما منتشر شده است توقع مخاطبانتان بالا رفته و انتظار چنين كارهای ضعيفی را ندارند.
- samuel، 2010/08/18
A wonderful site.
- یک کاربر، 2010/08/18
شما خیلی از کاروان مداحی عقبید. برین مداحی های آقای ارضی و حدادیان و رپ خوانی مداحان دیگر رو ببنید که چه محشری به پا می کنند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.