Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
یادگارهای پریشان شده شاملو

شوکا صحرایی

سال گذشته درست در چنین روزهایی که برف سپید بهمن ماه زمین را پوشانده بود، گزارش خانه بامداد را تهیه کردم. آن زمان حتا فکر نبودن وسایل و یادگارهای شاملو در آن خانه هم برایم تصورناشدنی و باور نکردنی بود. اما امروز با گذشت یک سال از آن روزها، و بازهم با برف سپید بهمن ماه، آن تصور ناشدنی، در تصویر آمد.

در روز هاى پنجشنبه و جمعه ۲۶ و ۲۷ دی ماه، آن چه از احمد شاملو یکی از بزرگ ترین شاعران فارسی زبان در قرن بیستم به جا مانده بود و بنا بود موزه ای شود برای گرامیداشت یاد و خاطره او، از این خانه برده شد.

سیاوش، پسر ارشد شاعر، در مزایده ای که خود نیز در آن سهیم بود برنده شد، و وسائلی را که از شاملو در خانه ومحل سکونت همسر شاعر،  آیدا شاملو (سرکیسیان)، واقع در دهکده پردیس کرج، به جا مانده بود، برد.

در گزارش سال پیش من که لینک آن را در کنار این صفحه می بینید، خانه را آن گونه که آیدا آراسته بود می توانید ببینید.

اين بار اما شما را به دیدار این خانه، پس از بیرون برده شدن وسایل شاملو، دعوت می کنم. یادداشتی از آیدا، همسر شاملو، را نيز کنار اين متن مى گذارم همراه با نوشته اى از احمد شاملو خطاب به آيدا. 

آیدا، که این روزها سخت غمگین است، می خواهد بار دیگر خانه اش را درخور کسی چون احمد شاملو بازآرایی کند.  آیدا می گوید: "ما با تلاش، همیاری و هم فکری دوستان و دوستداران شاملو در صددیم که با هر آنچه یادمان شاملو باشد، در همین فضا با ظرافت و آراستگی محیطی در خور نام او فراهم کنیم." 

"هیچ  کجا هیچ زمان فریاد زندگی بی جواب نمانده است."
احمد شاملو

آیدا شاملو
به گفته اکتاویوپاز "خاطره شعله ایست شناور ." از همه این خانه و وسایل آن، خاطرات بسیار دارم. تمام وسایلی که هر یک به نوعی تداعی کننده یاد اوست و روزهای با او بودن.

از صفحه های موسیقی که به آنها علاقه خاصی داشتیم و چه شب ها که تا صبح در کنار هم به شنیدن آن دل می سپردیم و یا فیش ها و یاداشت های کتاب کوچه که روزها و سال های متمادی وقتمان را صرف آن کردیم، تا خاطره هدایایی که از دوستان هنرمندمان به ما اهدا شد و نزد ما امانت بود و متاسفانه ... .

به هر شکل جای جای این خانه و جزء جزء آن برای من بو و یاد شاملو را زنده نگه می دارد.

و حالا به هر دلیل بیشتر یادگارهای او در خانه اش نیستند.

در هر حال این خانه از سال ها پیش قرار بود با یادگارهای شاملو حس حضور او را تداوم بخشد، مانند خانه موتزارت در سالزبورگ و یا گوته در فرانکفورت و...  اگرچه اين خانه حتى اگر خالى باشد نيز مى تواند حس حضور شاملو را تداعى کند، همچون خانه ى خالى نيما در يوش

نوشته اى از احمد شاملو خطاب به آيدا
 

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- نامی شاکری، 2012/03/10
درآن خانه، حضور"آیدا" به یادمان شاملو کافیست! چه نیاز به اندک میراث بازمانده از چوب حراج! آن میراث مبارک همان وراث!
- یک کاربر، 2011/05/10
سلام. فوق العاده است. من نمیدانم که چطور باید کلیپ های موجود را دانلود کنم.
- کوروش، 2010/08/12
بسیار نیک. با سپاس فراوان از شوکا ی گرامی برای اینهمه کوشش زیبا
- یک کاربر، 2010/02/02
خیلی عالی بود دوستان من.
- یک کاربر، 2009/05/19
سياوش شاملو ديروز دوشنبه در بستر بيماري درگذشت.

- یک کاربر، 2009/02/10
dar in ja agar jomleee bar tasalaye khatere aaydaye aziz bashad , bigoman dar babe feghdane khode ostad shamloost ke rozegar, bitavajohi be ehsasat va avaatefe ensani az ma gereft, va az har aanche aziz ast rahgozari ra beyad mi aavarad ke mibayad ba darde bolande shab cheraghiash taab ariim, khtab be ayydaye aziz migooyam:: khanoome ayda ! az chizi ke harasam hast naboodane mohem tarin yadegare shomamloost ke khode shoma hastid, oomid varam dar in chand sabahe napaydar, eghamate bar in sayare ye moshtarak az dardo bidad bar shoma be melal nabashad, agar che mahal ast , vali dar saade tarin raftare hamsare geramiatan mishavad dido fahmid ke zare ee dar tamame toole omre khish bavar nadashtand be palidi , bavar nadashtand be elat haye dard, bavar nadashtand be marg. bashad ke andishe haye hamsaretan asbabe pokhtegie bashandegano o aayandegane in marzoo boom shavad...! (be nachar az in horof estefade mikonam agar che khoshayand nist vali dasgahe man farsi nadsht, o delam ham taghat nayavard) motshakeram.
- مجید ضرغامی، 2009/02/08
دریغا شیر آهن کوه مردا که تو بودی - من هم مطلبی نوشته ام در خصوص حراج شاعر در رویش چاپ شد و اصلش در اهورا: www.ahooora.blogspot.com
آدرس دقیق متن در اهورا :http://ahooora.blogspot.com/2008/07/blog-post_12.html
- یک کاربر، 2009/02/07
هیچ کجا وهیچ زمان فریاد زندگی بی جواب نمانده.
- یک کاربر، 2009/02/03
آهن اكنون نشتر نفرتي شده است كه درد حقارتش را در گلوگاه تو مي‌كاود.
- یک کاربر، 2009/02/03
شاملو شاعر بزرگی بود اما پدرخوبی نبود این دعوا ریشه در این وظیفه دارد.
- یک کاربر، 2009/02/02
درود بر هر عزیزی که استاد شاملو وی را عزیز میداشته است .من نیز خالصانه شما را دوست میدارم . کوچک شما رضا
- Reza Saber Vahid، 2009/01/29
besyar ziba bod music,sher,sedaye por hararate va ghodratmande shamlo hamishe dar zehnha mimanad kash in marde bozorg ham aknon dar miyane ma bod...
- ایرج، 2009/01/28
یک مطلب در همین زمینه هست به نام «میراث شاملو»/
شعری ست از: م. سحر که دوهفته پیش روی سایت ها منتشر شده است
می توانید در اینجا بخوانید:
http://msahar.blogspot.com/2009/01/blog-post_17.html


- یک کاربر، 2009/01/28
آقاي سياوش شاملو عجب نامي از خود در تاريخ باقي مي گذارد. مي گويند پس از مرگ حاتم طايي كه به سخاوتمندي شهره بود، برادرش تصميم گرفت جا پاي او بگذارد. اما از پس كار برنيامد. ناگزير براي آن كه نامش در تاريخ بماند به مسجد الحرام رفت و به آب زمزم اسائه ادبي كرد كه تا به امروز تكرار نشده است. لاجرم نام او نيز در تاريخ باقي ماند. اما به چه صفتي؟
- ATTA DANAEE، 2009/01/27
MARDOMI KE IN CHENIN BA BOZORGMARDANE KHOD RAFTAR MIKONAD HAMISHE DAR GHORBATE HONARASH SOGVAR MIMANAD ,TA BE KEY BAYAD ANDOH KHORD AZ MELATI INCHENIN GHADR NASHNAS,IN SHER DAR JAVABE ANHAEE KE SAEY DARAN BA HARAJ YA BE VASILEYE DIGARI GHADR NASHNASI KONAN,(NOK PARANDE RA HARGEZ MABAND BA BALHAYASH AVAZ KHAHAD KHAND PARO BALASH RA DAR HAM MASHEKAN BA AVAZASH KHAHAD PARID TA OJE KAHKESHAN LABANE SHAER RA MABAND)
- farhad، 2009/01/26
آن کس که سالها با قانونیتی که نشانی از تیعیض علیه بشریت بود می جنگید همسرش با همان قوانین مجازات می شود. آنکس که اموال شاملو را تاراج کرده است نشان داده است که با شاملو و انسانیت نسبتی ندارد اگر چه نام فرزند بر خود گذاشته باشد . farhad
- مهدی مصلحی، 2009/01/25
هیچ کجا هیچ زمان فریاد زندگی بی جواب نمانده است."
- یک کاربر، 2009/01/25
کاش از سیاوش شاملو هم مصاحبه ای تهیه می کردید تا شائبه آدم بده از فرزندان شاملو در ذهن متصور نشه!

جدیدآنلاین: تلاش خواهيم کرد که با ایشان هم مصاحبه کنیم.
- شاهد، 2009/01/25
شوکا صحرایی ( نمیدانم « خانم » یا « آقا ») وساخته هایش ، حضوری با ارزش و اتفاقی فرخنده در دنیای مستند سازی ایران است. درود گرم من بر او.
- یک کاربر، 2009/01/25
سلام دردناکی این صحنه فراموش نشدنی است . یک شاعر . یک زن و خانه ای خالی ؟ هنوز مارا با شوهرانمان دفن می کنند ؟ هنوز جایی برای یک زن پس از مرگ همسر نیست ؟ چه بد . اما آیدا ، ایدای شعر است مگر شعر ها را می شود به حراج گذاشت ؟ مگر شعر ها را می توان از کسی جدا کر د ؟ شاملو شاعر بود ما او را در اسباب خانه اش نمی شناسیم در شعر هایش می شناسیم . به عنوان یک خواننده شعر شاملو از این هتک حرمت به حریم همسری آن چنان عاشق عذر می خواهم . پر بار باشید .
- یک کاربر، 2009/01/24
khili ghamgin shodam , shamloo marde bozorgi bood
- سولماز، 2009/01/24
با مدعي مگوييد اسرار عشق و مستي
تا بي‌خبر بميرد با درد خودپرستي
عكس‌ها عالي بود، ميكس صداي آيدا جان و آقاي شاملو عالي بود، شعر انتخاب شده عالي بود، موسيقي عالي بود. اما متأسفانه براي بيان واقعيتي تلخ . چرا كه رسالت انسان هرگز اين نبوده است.
- یک کاربر، 2009/01/24
mitavanest namash ra hamrahe name pedar javdane kond.
- یک کاربر، 2009/01/24
مثل همیشه بسیار عالی بود. اومیدوارم خانم آیدا بتونن به خاسته خودشون برسن.
- مهسا، 2009/01/24
آفرين بر شما چه زيبا و چه بموقع بود تهيه اين گزارش در ضمن فرزندان عزيز شاملو هم بدانند همانطور كه آيدا گفت اين خانه بدون آن اسباب هم رنگ و بوي شاملو را داردو با ارزش اما بدانند كه طولي نخواهد كشيد كه اين خانه با شكوه تر از قبل پذيراي دوستداران شاملو خواهد بود با ياري عاشقانش و آيدا راهم بدليل اين همه صبوري و بزرگ منشي ستايش مي كنم.
- هاله حیدری، 2009/01/23
آن گاه بانوی پرغرور عشق خود را دیدم
در آستانه ی پر نیلوفر،
که به آسمان بی باران می اندیشید

و آن گاه بانوی پر غرور عشق خود را دیدم
ذز آستانه پر نیلوفر باران،
که پیرهن اش دست خوش بادی شوخ بود.

و آن گاه بانوی پر غرور باران
در استانه ی نیلوفرها،
که از سفر دشوار آسمان باز می آمد.

شوکای عزیزم اول ممنون از تو . فکر کنم اسم آیدا به تنهایی و حتی بدون هیچ یادگار و یا پیشوند و پسوندی، برای تک تک ما یادآور اجمد شاملو باشد. حیف او که نماند.
با آرزوی سلامتی برای خانم آیدای نازنین.
- یک کاربر، 2009/01/23
عالی بود. خانم آیدا زنده باشد تا موزه شاملو را از نو گردآوری کند.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.