Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
تصوير خدا در روستا

تصوير خدا در روستا*

"خدا در روستا" عنوان يک طرح فراگير نقاشی در فضای باز و بکر روستاهای ايران است که روزهاى جمعه برگزار می شود و شرکت کنندگان آن عمدتا کودکان و نوجوانان اند. مبتکر اين طرح سازمان غيردولتی "حجم سبز" است، مستقر در قايم شهر ايران و مرکب از حدود پنجاه جوان تحصيلکرده رشته هنر.

جلال الدين مشمولی، مؤسس و سرپرست گروه هنری حجم سبز می گويد، در دهه های گذشته در اروپا و آمريکا هنرمندان، هنر را ميان توده ها رايج کردند و مردم توانستند با هنرهای تجسمی ارتباط خوبی برقرار کنند. با استفاده از پيشرفت تکنولوژی آنها توانستند هنرشان را مردمی کنند و بدين گونه جايگاه هنرهای تجسمی را بالا ببرند. اما در ايران چنين تلاش های تاثيرگذار اندک بوده است.

گروه حجم سبز با برگزاری اين طرح گسترده قصد دارد هنر نقاشی را در ايران مردمی کند. بدين منظور نخست وسايل فراوان نقاشی تهيه شد، سپس طرح برگزاری جشنواره در روستاها ريخته شد و جشنواره از روستاهای پيرامون ساری و قايم شهر آغاز گرفت.

به گفته جلال الدين مشمولی، استقبال گرم مردم روستا در نخستين روز برگزاری طرح، ٢٣ فروردين امسال، اين گروه را اندکی غافلگير کرد، چون انتظارش را نداشتند که مردم گرفتار مشغله های روزگار به اين برنامه هنری عنايت چندانی نشان بدهند.

اما همين استقبال پرهيجان بود که بر شور و اشتياق گروه برای ارتقاء کيفيت طرح افزود. در نتيجه، کارشناسان و روان شناسان نيز جلب برنامه شدند و اکنون در باره کارهای بچه های روستا نظر می دهند.

با اين که تقريبا ٩٥ درصد شرکت کنندگان جشنواره خدا در روستا کودک و نوجوان اند، بعضا افراد مسن هم برای شرکت در آن علاقه نشان می دهند، از جمله پيرمردی ٦٧ ساله که سواد خواندن و نوشتن ندارد و بانويی ٥٥ ساله که فارسی بلد نيست، اما هر دو دوست داشتند قلم مو به دست بگيرند و تصور خود از خدا را روی کاغذ بريزند.

آقای مشمولی می گويد، در يکی از روستاهای شهرستان نکا جوانان ٢٠ تا ٣٠ ساله ای بودند که برای نخستين بار قلم مو به دست می گرفتند. ولی حدود هفتصد تن از ميان نزديک هزار شرکت کننده طرح از ٢٥ روستای ايران، کودکان زير يازده سال اند که هر کدام تصور خاصی از خدا دارد و آن را روی کاغذ آورده است.

بارها از گروه حجم سبز که نام خود را از سهراب سپهری گرفته است، دليل اينچنين نامگذاری جشنواره را جويا شده اند.

عده ای هم پيشنهاد کرده بودند که موضوع طرح جزئی تر باشد و، مثلا، مربوط به محيط زيست باشد. اما سازمان دهندگان جشنواره ترجيح دادند موضوع آن را محدود نکنند، بلکه به بچه های روستا مجال دهند که با استفاده از تخيل خود خدای خود را ترسيم کنند.

نگاه کودکان به اين موضوع متفاوت است و ارزيابی روان شناسان در باره نقاشی های کودکان اين باور را تقويت می کند.

يکی ديگر از مشاهدات گروه حجم سبز در جمعه های نخست جشنواره اين بود که تخيل و نقاشی کودکان با محل زيست شان پيوند ناگسستنی دارد. برای نمونه، در خطه سرسبز شمال نقاشی ها بيشتر سبزرنگ است و هر چه به سمت کوير می رويم، رنگ ها هم گرم تر و کويری تر می شوند.

قرار است جشنواره خدا در روستا تا ٢٥ اسفندماه امسال ادامه داشته باشد و وسايل نقاشی روزهای جمعه در اختيار کودکان و نوجوانان روستاهای مختلف ايران قرار بگيرد.

تا کنون "خدا در روستا" به روستاهايی در مازندران و گيلان و بم و کرمان و دماوند رفته است. برای بالا بردن شمار روستاها از شورای محلی يک روستا درخواست می شود که ميزبان روستاهای اطراف نيز باشد و غالبا شوراهای محلی با اين درخواست موافقت می کنند.

حجم سبز اميدوار است که مرکزهای بزرگ هنری ايران از اين طرح حمايت کنند تا آنها بتوانند جشنواره را همه ساله با موضوعى تازه برگزار كنند.

انتظار می رود پس از پايان جشنواره نمايشگاه نقاشی های بچه های روستا برگزار شود که بی سابقه است و گزيده آثار آنها در کتابی تحت عنوان "خدا در روستا" منتشر شود.

* اين مطلب بر مبنای گفتگوی جديد آنلاين با جلال الدين مشمولی، سرپرست و مؤسس گروه هنری حجم سبز و سميه زمانی، مسئول اجرای طرح در روستاهای آمل تهيه شده است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/08/23
طرح اجرای نقاشی فضای باز در روستاهای ایران آنطور که به ذهنم می رسد و تاریخ هنر ایران را می بینم اتفاق نیافتاده بود. جشنواره ی نقاشی خدا در روستا طرح بسیار فوق العاده ای بود که بعد از گذشت چند مرحله از اجرای آن به گل نشست.
ای کاش این طرح جالب و در خور شایسته که به همت جوانان ایرانی و بدون واسطه و مستقل اجرا شده است حفظ میشد.
- یک کاربر، 2008/06/02
طرح موضوع(خدا در روستا) را بسیار ایده جالبی یافتم. مشتاق اعلام نتیجه کار این گروه هستم. به گمانم بعید نخواهد بود با تجسم خدایان بسیار روبرو شویم. این طور طبیعی ترُ انسانی تر و واقعی تر خواهد بود. چرا که انسان تنوع طلب استُ در یک شکلُ یک تعبیر و یک پندار نمی گنجد. اصولن وحدت و توحید در شرک معنا دارد و پابر جا خواهد بود. آرزو دارم این طرح در سراسر جامعه با تیتر (خدا در من) اجرا شود. آرزوی موفقیت برای برگزار کنندگان آن دارم.
- پيمان، 2008/05/24
گزارش جالبي از كاري متفاوت در اين سالها بود دست مريزاد. كاش براي ترويج فرهنگ كتاب خواني هم كاري از اين دست مي شد...
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.