Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
راه دراز پیکار با خشونت

وحیده پیکان

گزارش درباره مشارکت زنان در کارزار انتخاباتی افغانستان

"وقتی زهرای ۱۲ ساله را برخلاف میلش به سلطان ۵۵ ساله به شوهر دادند، دلم می کفید. اما چیزی از دستم بر نمی آمد."

بلقیس هادی، نامزد انتخابات شورای ولایتی بلخ که همسایۀ زهرا و شاهد بدروزی او بوده، می گوید: " این دختر کودکی بیش نبود. سلطان به حدی سالخورده بود که اکثر دندان هایش ریخته و وقتی می خندید، زهرا می ترسید و هراسان تلاش می کرد از نزد شوهرش دور شود."

از ازدواج اجباری زهرا سال ها گذشته است، اما بلقیس حالا آستین بر زده تا برای زنان و دختران افغان کاری انجام دهد. زیرا فکر می کند داستان غم انگیز زهرا هر روز در گوشه و کنار افغانستان به شکلی تکرار می شود. خانم هادی برای شرکت در انتخابات شورای ولایتی در ولایت شمالی بلخ نامزد شده است.

از میان ۱۶ کاندیدای زن در انتخابات شورای ولایتی بلقیس تنها نیست که با این برنامه به میدان آمده، تا با انواع پدیده های آزار دهنده زنان مبارزه کند.

شکیبا شکیب، کاندیدای دیگر شورای ولایتی بلخ، هم از برنامه اش می گوید: "انگیزۀ نامزدی من خدمت به زنان است؛ قشر محروم جامعه که  در تمام عرصه ها آسیب پذیر اند."

خانم شکیب می افزاید: "من چشم امید به آراء زنان دارم، تا بتوانم فرهنگ بیهوده ای  را که در دیار ما خیلی رواج یافته، ریشه کن کنم. ازدواج های اجباری، ازدواج های زیر سن و بدل دادن نمونه های اصلی خشونت های  بارواج هستند."

حضور ۱۶ زن در میان ۱۳۹ نفر که خود را برای رسیدن به کرسی شورای ولایتی نامزد نموده اند، خیلی هم چشم گیر نیست. اما این تعداد نسبت به دور قبلی انتخابات بیشتر است و برنامۀ زنان هم روشن تر به نظر می رسد.

نور محمد، رئیس دبیرخانه کمیسیون مستقل انتخابات ولایت بلخ، در مورد حضور زنان می گوید: "حضور این تعداد زنان که بسیارشان با انگیزۀ مبارزه با خشونت با زنان وارد کارزار شده اند، گام ارزشمندی است."

فوزیه نوابی، فعال حقوق زن در کمیسیون مستقل حقوق بشر مزار شریف، می گوید: "آمار خشونت علیه زنان نظر به سال های گذشته افزایش یافته است."

او دلیل افزایش خشونت علیه زنان را عدم آگاهی زنان از حقوق شان  در قرآن، قوانین ملی و قوانین بین المللی، فقر، بی سوادی  و خشکسالی می داند و می گوید که این عوامل باعث می شود زنان توانایی دفاع از خود را نداشته باشند.

خانم نوابی می گوید، امیدوار است راه یابی زنان به شوراهای ولایتی در افغانستان این توانایی را به آنها بدهد، تا در برابر عوامل خشونت ایستادگی کنند و برای محو آن اقدام نمایند.

شورای ولایتی یک نهاد نظارتی در ولایات افغانستان است که در برخی مناطق این کشور نقش عمده ای در رسیدگی به مسایل محلی دارد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر می گوید، زنانی که خود را در انتخابات شورا های ولایتی نامزد کرده اند، در صورت برنده شدن همکاران مهمی برای آنها خواهند شد تا ریشه های خشونت علیه زنان را بخشکانند.

اما رسیدن به این پیروزی برای نامزدهای زن در افغانستان توأم با مشکلاتی است.
عظیم عظیمی، مسئول بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه، سنت و ارزش های حاکم بر جامعه را در پهلوی مشکلات اقتصادی و خانوادگی، از عوامل بازدارندۀ موفقیت زنان در این میدان می داند.

سابقۀ شوراهای ولایتی در افغانستان چندان طولانی نیست. نخستین انتخابات شوراهای ولایتی در سال ۱۳۸۴خورشیدی در این کشور برگزار شد و حالا افغانستان در آستانۀ راه اندازی دور دوم انتخابات شوراهای ولایتی همزمان با انتخابات ریاست جمهوری است.

همایون رحیمی، استاد دانشکدۀ حقوق دانشگاه بلخ، مأموریت شوراهای ولایتی را تأمین روابط بین نهادهای مدنی و ادارات دولتی و نظارت از کارکردهای ادارات دولتی عنوان می کند.

ماده پنجم قانون شوراهای ولایتی، از سوی دیگر، سهمگیری شورا های ولایتی را  برای رفع  خشونت های خانوادگی، به خصوص علیه زنان، و از بین بردن ازدواج های اجباری  و امثال آن را از وظایف اساسی شوراهای ولایتی عنوان کرده است.

اما آن گونه که بلقیس هادی، نامزد شورای ولایتی بلخ می گوید، حتا موفقیت فعالان زن در میدان رقابت فعلی به تنهایی نمی تواند مانع از تکرار داستان هایی مانند آنچه بر زهرا گذشت، شود.

این فعالان راه درازی در پیش دارند، تا خشونت علیه زنان را در افغانستان برچینند.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/07/24
گزارش بسیار عالی و زنده در مورد وضعیت زنان افغان است. به گفته ژورنالیستان human interest است. از گزارش های بی بی سی بهتر به نظر میرسید:). همیش موفق باشی.
- یک کاربر، 2009/07/24
عالی بود...مگر مردان افغان حرف این زنان را خواهند شنید؟!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.