Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
در جستجوی هنر فردا

"هنر فردا" فصلنامۀ تخصصی هنرهای تجسمی است که اخیرأ در تهران رونمایی شد. در گذشته نیز مجله‌ای با همین نام، اما با هیئت تحریریه‌ای متفاوت، منتشر می‌شد. هیئت تحریریۀ جدید "هنر فردا" با سردبیری حمید کشمیرشکن تصمیم گرفته‌است که با پرداختن به هنر امروز ایران و خاور میانه، بکوشد تا فردای هنرهای تجسمی منطقه را ترسیم کند.

تعریف دست‌اندرکاران هنر فردا از مفهوم‌های "هنر" و "هنرمند" همسان با مفهوم‌های "آرت" و "آرتیست" غربی است و شامل حوزه‌هایی هنری چون سینما و تئاتر و موسیقی نمی‌شود، بلکه صرفأ  هنرهای تجسمی را دربر می‌گیرد. البته، به گفتۀ حمید کشمیرشکن، هنر تجسمی امروز یک مبحث میان‌رشته‌ای است که از مسایل مربوط به دیگر حوزه‌های فرهنگ و اجتماع مجزا نیست؛ خصلت هنرهای امروزی این است که گاه عنصرهایی را از تئاتر یا سینما یا موسیقی وام می‌گیرد و نهایتأ چیزی را شکل می‌دهد که با هنرهای دراماتیک و موسیقایی متفاوت است.

صحبت های علیرضا سمیع آذر هنرشناس و رئیس پیشین موزه هنرهای معاصر تهران در مورد مجله هنر فردا
سردبیر هنر فردا معتقد است که طی یک دهۀ اخیر در عرصۀ هنری ایران اتفاقات مثبت بسیاری رخ داد که منجر به تولیدات هنری چشمگیر شد و هنر ایران را به زبان بین‌المللی هنر نزدیک ‌کرد. برای تثبیت و ماندگاری و توسعۀ این تحولات به بستر مناسبی نیاز بود که به باور آقای کشمیرشکن، فصلنامۀ هنر فردا آن را فراهم کرده‌است. هنر فردا قصد دارد با تحلیل و بررسی و نظریه‌پردازی در مورد فرآیندهای نوپای هنری ایران و منطقه زمینۀ رشد و گسترش آنها را مهیا کند و پایه‌های استواری را برای هنر تجسمی وزین فردا شکل دهد و مبانی آن را به آیندگان منتقل کند.

با همین هدف مجلۀ هنر فردا در شمارۀ نخست خود گفتمان‌هایی را در بارۀ معاصر بودن در هنر، رویکرد مدرن و اشیای هنری معاصر، مدرنیته و پست‌مدرنیته در هنر و الگوهایی برای معاصریت در هنر امروز ایران را مطرح کرده‌است. منظور از "معاصریت" هم، از دید نویسندگان هنر فردا، گرته‌برداری یا تقلید از هنر معاصر غرب نیست، بلکه هنری است که با زبانی بین‌المللی از بستر هنری ایران و منطقه برمی‌خیزد. این موضوع در مطلبی زیر عنوان پرسش‌آمیز"چگونه می‌توان در جهان‌های غیر غربی به هنر اندیشید؟" مطرح شده که با پرسشی دیگر اغاز می‌شود:

"چرا روشنفکران غیر غربی چنین کم به هنر توجه نشان می‌دهند، یا بهتر است بپرسیم چرا مسئلۀ زیباشناسی در مدار دغدغه‌های ذهنی‌شان جایی ندارد؟" داریوش شایگان، اندیشمند ایرانی، تلاش کرده‌است با تطبیق و مقایسۀ رویکرد روشنفکران غربی و غیرغربی به مقولۀ هنر این موضوع را بشکافد.

در کنار داریوش شایگان، پژوهشگران و منتقدانی چون آیدین آغداشلو، محمد بهشتی، صادق خرازی، مرتضی کاظمی، محمد ضمیران و حسین نمکدوست نیز عضو شورای مشاوران این فصلنامه هستند. در این شورا نویسندگان و محققان غربی چون ادوارد لوسی اسمیت، پروفسور جیمز آلن از دانشگاه آکسفورد، کریستین گروبر از دانشگاه ایندیانا و آنا کنتادینی از دانشگاه لندن نیز عضویت دارند. شورای نویسندگان مجله از علیرضا سمیع آذر، حمید سوری، محمدباقر ضیایی، بهنام کامرانی و حمید کشمیرشکن متشکل است. مطالب هنر فردا به دو زبان فارسی و انگلیسی در مجلدی قطور و نفیس منتشر می‌شود.

اقتصاد هنر نیز از جملۀ مباحث هنر فرداست و در شمارۀ نخست آن مطلبی از سنگین‌وزن‌های بازار هنر جهان در سال ۲۰۰۸ منتشر شده‌است. استقبال گرم محافل غربی از آثار هنری ایرانی که اخیرأ مشاهده می‌شود، می‌تواند از انگیزه‌هایی مجله‌ای چون "هنر فردا" باشد.

هنر فردا در نظر دارد در هر شمارۀ خود به کارنامۀ یکی از هنرمندان سرشناس معاصر  بپردازد و در شمارۀ نخست پروندۀ هنری مسعود عربشاهی، از تقاشان نوگرای برجستۀ ایران را مرور کرده‌است.

در گزارش مصور این صفحه دکتر حمید کشمیرشکن، سردبیر فصلنامۀ هنر فردا، هدف‌ از راه‌اندازی این مجله را توضیح می‌دهد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- بامداد حسین خانی(کارشناس ارشد فل، 2010/10/25
با سلام، نخست تبریک میگویم وواقعا خسته نباشید،به شدت معتقدم که فضای هنر تجسمی ایران نیاز به چندین نشریه با معیارهای حرفه ای دارد که به دور از شعارهای کلیشه ای واقعا دیالوگ در این زمینه شکل گرفته و تمامی کسانی که می اندیشند و مینویسند در فضایی صریح، نظری و مستقل آراء خویش پیرامون هنر را به قضاوت بگذارند چرا که ما نمیتوانیم سخن از هنر معاصر و هنر فردا به میان آوریم و از نعمت دیالوگ و حتا برخورد آراء در چهت معاصر شدن و معاصر ماندن صرف نظر کنیم .امیدوارم مجله هنر فردا به آن خواست و خواهشی پاسخ دهد که به دنبال مکانی برای دیالوگ سالها در انتظار است و از سیاستگذاران این نشریه خواهش دارم به صداهای مختلف امکان شنیده شدن را بدهد تا همگی در شکلگیری هنر فردا سهیم باشیم. با ارزوی موفقییت .
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.