Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
نقاشى هاى بى چارچوب
وحيد ملک

محمد هادى فدوى نقاشى را از دوران كودكى به صورت خودآموخته فرا گرفت و در تكنيک هاى گوناگون به آزمون پرداخت. به موازات نقاشى كار طراحى صحنه و لباس در سينما و تلويزيون را هم انجام مى‌داد.

او تا به حال موفق به برگزارى چندين نمايشگاه انفرادى شده است كه از جملۀ آنها مى‌توان به نمايشگاه سال گذشته آثار وى در نگارخانۀ پاسارگاد اشاره كرد. 

محمد هادى فدوى هنرمندى است كه به دنبال احياى هنرهاى اصيل ايرانى است. نقوش آثارش تركيبى از نقاط است و تابلوها به صورت طومار ارائه مى‌شود. طومارهايش تركيبى از كنوز با فريم چرم و كتيبۀ آن هم چوب سوخته ‌نگارى شده است.

فدوى كتيبۀ آثارش را از تكنيک سوخته نگارى و نگارگرى خلق مى‌كند و جزئياتى از موضوع تابلو را هم روى كتيبه اجرا مى‌كند كه سبب جذابيت اثر مى شود. او پلى ميان آثار پيشين و نياز زمان حال ايجاد كرده است . آثارش در عين اصالت و غناى فرهنگى حرف جديدى دارد و براى ديوارهاى امروزى مناسب است.

غناى فرهنگ و هنر ايران و نياز شديد به بازنگرى، تحقيق و الهام از اين پيشينه و ارائه و خلق آثار بديع با نگرشى نو آثار جذابى را براى علاقمندان به هنرهاى تجسمى در سراسر جهان ايجاد مى‌كند. هنرمندانى كه در اين زمينه فعاليت كرده باشند به جهت احياى غناى فرهنگى قابل تقديرند، بخصوص اگر اين پيشينه را با ديدگاه امروزى خلق و ثبت كرده باشند.

فدوى اعتقاد دارد تا مدتى مى‌شود تقليد كرد و آموخت ولى در نهايت انسان بايد حرف جديدى براى گفتن داشته باشد. قصد وى اين بوده كه پيشينۀ فرهنگى ايران را با تكنيک هاى معاصر و ابزار نوين تلفيق كند و طرحى نو ارائه دهد.

اكثر آثار او برگرفته از آثار تاريخى نظير سفالينه‌هاى قديمى تپه گيان ، گوى تپه، نيشابور، سلطانيه و استفاده از رنگ‌هاى آن دوران است. رنگ هاى قهوه‌اى در آثار او نمايانگر عهد باستان است و رنگ هاى سبز و فيروزه‌اى و طرح‌هاى اسليمى به تاريخ بعد از اسلام باز مى‌گردد. سوژه‌هاى وى بيشتر ماهى و غزال هستند كه مظهربى‌آزارى اند و در بعضى از آثار هم به بيان عشق و نيايش و معنويات مى پردازد.  

* وحيد ملك مدير گالرى پاسارگاد در تهران است.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- سعيد کيميايي، 2008/05/09
قطعا در آينده اي نزديک اسم فدوي رادردنياي هنر بسيار خواهيم شنيد
- مهدی محمدی، 2008/02/13
سلام. از مطالعه متن فوق و از دیدن نقاشی درج شده لذت بردم. هر چند در حیطه وحوزه فعالیت شما تخصص ندارم اما در این اعتقاد که باید همواره در پی خلق آثار جدید بود و از تقلید دوری جست با شما مشترکم. با آرزوی موفقیت روز افزون حضرتعالی.
- sara amri nasab، 2008/02/08
naghashi hay ostad fadavi dar kamale sadegi ba rangha va naghsh bersti ke zibayi ra ziba bar pahneye boom khalgh kardei.haye zende tasviri tazaz zibayi ra be tasvir mikeshad.
- سپیده، 2008/02/04
ماهی های شما با آدم حرف می زنند و جریان آنها در تابلو های شما من رو به وجد میاره ! من هنرمند با این ذوق و سلیقه ندیدم تا حالا. شما شاهکاری.د
- یک کاربر، 2008/01/31
dooste gherami , khasteh nabashin. karhaye shoma mesle hamisheh ziba hastan.
bihonar hastam valikan sohbate yarane ba honar eyne honar kam nist .
cheshmesare joshane zendegitan bar gharar baad.sarah
- amirhossein tabrizi، 2008/01/30
doste bozorg va arzeshmande man hozore faal va sakht koshaneye shoma dar khalghe zibaii bi vasf ast va yadavare in bayan ast:ghashang yani tabire asheghaneye ashkal
- ثمانه، 2008/01/24
آقاى فدوى جلوه هاى زيبا و تازه اى از نقش هاى آشنا و قديمى آفريده. مرحبا.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.