Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شاه دوشمشيره

شاه دوشمشیره
صدیق الله توحیدی

در مرکز پرغوغای شهر کابل، در فضای پر خاک و دود ازدحام آدم ها و موترها (ماشین ها)،  ودر کنار بسیاری از عمارت های نوساز وگاه نیمه ویرانه، چشم شما به بنایی می خورد که  متفاوت است.  گنبدی آبی رنگ و دو مناره در نزدیکی رود یا دریای خشک کابل که چشم شما را جذب می کند.

زیارتگاهی که هر کسی به امیدی به آنجا می رود، برای برآورده شدن حاجتی ویا برای ادای نذری.  بیماران، زنان عقیم و صد ها نیازمند اکثراً روزهای چهارشنبه برای خواستن حاجات شان می آیند.

این مکان برای برآورده شدن آروزهای دختران وپسران جوان کابل هم هست. اما کسی درست نمی داند این مکان، مرقد چه کسی است و این شاه دو شمشیره از کجا آمده است؟

برخی از داستان هایی که در باره شاه دو شمشیره می گویند یاد آور افسانه های جادویی نویسنده های توانایی است که شما را می برد به باغ حکایات.

به روایت این داستان ها شاه دو شمشیره مردی است که سر خود را در جهاد در راه خدا از دست می دهد اما بی سر و با دو شمشیر در دو دست به صف دشمنان حمله می برد و به پیشواز شهادت می رود.

داستان، از هر نوع،  در باره آن شاه بسیار است و احادیث و اقوال فراوان. اما کسی به تحقیق نمی تواند بگوید که به راستی او کیست؟ برخی می گویند از اصحاب پیامبر اسلام بوده واز بستگان پیامبر اسلام دانسته شده است.  گروهی داستان های دیگر در باره اش دارند.

مورخین در باره این بنا بسیار نوشته اند. گروهی بر آنند که این مسجد بر جایگاه معبد ویران شده هندوها بناشده. آنها می گویند که آسمایی، کوهی که در کنار شاه دوشمشیره هست، نام الهه بزرگ طبیعت بوده است.

در کنار زیارت و مسجد شاه دو شمشیره تا چشم کار می کند کبوتر است با رنگ های گوناگون؛ بر زمين یا بر گرد گنبد در پرواز.

روایت است که این کبوتران هیچ گاه ازاین زیارت دور نمی شوند وهرگاه کسی یکی از آنها را باخود ببرد هر قدر دورهم شده باشد کبوترمسافر دوباره به لانه اش در زیارت شاه دوشمشیره باز می گردد.

زنان جوان کابل وقتى نذر می گیرند که اگر به مراد دل برسند به این کبوتران دانه خواهند داد جو یا ذرت و یا هم گندم با خود می آورند روی زمین می پاشند وکبوتران بدون هراس از حضور انسان ها، با ولع تمام دانه می چینند ومی خورند.

در کنار زیارتگاه شاه دو شمشیره مسجدی هم وجود دارد.  ابراهیم خلیل، ازنویسندگان افغانستان، که کتابی در این باره تالیف کرده، می گوید این زیارتگاه و مسجد از نخستین عبادت خانه هاى مسلمانان در کابل است که قبل از مسجد پل خشتی،درمنطقه مرکزی شهر از سوی اعراب بنا شده است. واضح است که اعراب در کنار مزار سربازان اسلام مسجد نیز می ساختند.

مسجد شاه دوشمشیره تا کنون چندین بار منهدم گردیده ودوباره اعمار شده است. این مسجد برای آخرین بار در عصرشاه امان الله، امیر ترقی خواه افغانستان اعمار شد. در واقع  مادر امیر ملقب به سراج الخواتین در سال ١٣٠٦ خورشیدی به اعمار این مسجد پرداخت. 

عمارت شاه دو شمشیره که دارای یک گنبد و چند تالار است به سنگ های زیبا مزین شده و در دوران زمام داری امیر حبیب الله، سراج الملت، توسط یکی از رجال معروف حکومت بنا گردیده است.

محمد حسین مستوفی الممالک، پدر استاد خلیل الله خلیلی، در متنی در داخل زیارت نوشته است: کمترین خدمتگاران، محمد حسین مستوفی الممالک که از برکت تربیت مبارک اعلیحضرت (امیر حبیب الله خان) سر فرازی ها دیده ام وبه همجواری بقعۀ مبارکه مفتخر بودم ،این تعمیر جدید نمودم .

در پاسخ به این سوال که شاه دو شمشیره کیست  در لوحی برنجی چنین آمده است: "روضۀ انور حضرت لیث بن قیس بن حضرت عباس."  که اگر این سخن درست باشد منظوراز عباس عموی پیامبر اسلام است.

بنا بر این گفته لیث نواده عموی پیامبر بوده  که گویا در سال  ٨١ هجری قمری در این جا مدفون گشته است. اما از قرار معلوم حضرت عباس ،عم پیامبر اسلام ، پسری به نام  قیس نداشته است لذا هنوز هم  نمی توان به یقین گفت که صاحب اصلی این مرقد کیست؟

اما آنچه مبرهن است این که صاحب زیارت شاه دوشمشیره از سرداران عرب است ولیث نام داشته و در حمله دوم اعراب به کابل کشته شده است.  کابل بار اول در سال ٢٨ یا ٣٢ هجری قمری در زمان خلافت عثمان مورد حمله مسلمانان عرب قرار گرفت و فرماندهی قشون اعراب را سرداری به نام عبدالرحمن بن سموره به عهده داشت.

اما این که این شاه دوشمشیره چه کسی است در نیت نیازمندان فرق چندانی ندارد. هر که حاجت دارد به آنجا می رود؛ آرام می گیرد و بسیاری هم می گویند حاجتشان برآورده می شود.

عکس از سهیلا وداع خموش


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- Aryaie، 2009/06/03
Shah-e do-shamshera killed thousands of our brothers and sisters .
- عبدالحبیب، 2009/04/11
تشکر از معلومات بسیارمفید و با ارزش سایت شما. به امید صحتمندی شما.
- Talash، 2009/01/24
agaer Lays naami bae goftae yee shamaa daer on ja zeer khak nae moodae and wae baer au sakhtemaan saakhtae and ? in goftae az rasti wae dorosti bae door ast. chon kae arab haa hergez Kabul ra gashodae nae tawanestand. daer saal 30 Hajri yaa khorshidi perau haa-yee Boda wae Zerdosht dewanae nae shodae bodand taa bae tazi/arbi daer shar khod goori bae saazand.24 January 2009
- یک کاربر، 2009/01/22
For about 200 hunderd years The Arab could not conquer Kabul. Yaghob Lays Safaar with Soldiers from west Khorasan could break ,the Kabul wall
- یک کاربر، 2008/07/14
دوست عزيز در افغانستان نظرگاهها و مكانهاي مقدس زياد است .مثل زيارت يا نظرگاه حضرت علي (ع) كه در نوروز خيلي ها را حاجت ميده . تنها به ايران يا مشهد ختم نشده يا تنها در ايران شيعه زندگي نمي كنند در ساير كشورها حتي در كشورهاي اروپايي هم مسلمانان و شيعيان زيادي است.مثل اينكه در ايران از من مي پرسن كه در افغانستان شيعه و يا سيد هم داره وقتي مي گي بله برايشان باوركردني نيست .كاش مي شد اين نوع نگاهها را درباره سايرين از ديده هاي ايرانيان پاك كرد.البته من دوستان ايراني زيادي دارم كه مهم برايشان معيارهاي انساني است نه مرزهاي جغرافيايي .با تشكر از سايت خوب تان كه به همه عقايد احترام مي گذاريد.
- شهرزاد، 2008/06/14
سالها قبل لطیفه ای راشنیده بودم به این مضمون که اهالی روستایی به مسئولین جهاد سازندگی گفته بودند،ما در روستا اب وبرق داریم ،چیزی که کم داریم یک امامزاده است که تقاضا داریم برایمان بسازید.
این حرف زمانی خنده داربه نظر میرسید .اما به تازگی درنقاط مختلف شهر مشهد شاهد کشف وتاسیس امامزاده های جدیدی هستیم که پیش ازاین اطلاعی ازوجودشان نبود.
این مکانها مورد بازدید رسمی،از سوی استان قدس قرار گرفته ومسولیت اداره ان به عهده بسیج است.
این که چه طور وچه کسی به وجود مدفن این امامزاده ها برای اولین بار پی برد راکسی نمی داند.
جالب ان است که استقبال مردم از این اماکن بسیار زیاد است .
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.