Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
جمکران، زيارتگاه تازه شيعيان

مسجد جمکران در سال های اخير به کانون گردشگری از نوع مذهبی بدل شده است. هر اندازه که در بيست سی سال اخير، سازمان های دولتی به توريسم و جذب گردشگران خارجی بی اعتنايی کرده اند، برای جذب زائران و گردشگران مذهبی بويژه در جمکران کوشيده اند.

اجرای يک پروژه ۲۵۰ هکتاری که مساحت زمين اصلی مسجد جمکران را به ۵۸۰ هزار متر مربع افزايش می دهد، از جمله توجهاتی است که به مسجد جمکران در سال های اخير شده است.

سابقۀ مسجد جمکران به قرن چهارم هجری می رسد . در آن زمان حسن بن مثله جمکرانی مدعی شد که امام زمان را در خواب ديده و دستور ساختن مسجد را دريافت کرده است.

اين موضوع در بين روحانيون مورد بحث و نزاع است و گهگاه در صحت اين ادعا ترديد می شود. در اين زمينه روزنامه جمهوری اسلامی در مهر ماه ۱۳۸۵ مقالاتی منتشر کرد.

ريشه و اصل ماجرا در مهدويت و اعتقاد به  منجی آخر الزمان است که در مذاهب چندی وجود دارد و حتی در بين  زرتشتيان نيز به صورت اعتقاد به سوشيانت وجود دارد.

در دورۀ معاصر توجه به مسجد جمکران از زمان نخست وزيری امير عباس هويدا شروع شد. وی دستور داد برای زائرانی که به مسجد جمکران می رفتند تعدادی زائرسرا بسازند و بودجه آن را هم از محل نخست وزيری تأمين کرد.

اما رشد چشمگير و پر سرعت سال های اخير مسجد جمکران در هيچ خيالی نمی گنجيد. اين رشد چنان است که برخی اعضای حکومت را نيز دچار ناباوری می کند.

کمک دستگاه های دولتی به اين رشد شتابان، گاهی موجب انتقاداتی شده و سايت بازتاب سال گذشته در مطلبی نوشت که تبليغات رسانه ای و دامن زدن به آن از سوی برخی دستگاه های دولتی، همراه با اغراق، باعث شده تا مسجد جمکران از سوی عوام الناس به عنوان حرم حضرت امام زمان تلقی شود. 

اين انتقادها از سوی روحانيونِ منتقدِ حکومت نيز گاهی ديده شده است. محسن کديور، يکی از روحانيون نو انديش، گفته بود که امروزه مسجد جمکران بعد از حرم امام رضا پر رونق ترين زيارتگاه شيعی در ايران است.

وی رونق مسجد جمکران را به بعد از درگذشت آيت الله خمينی نسبت داد و گفت که مساجد در ايران مورد اقبال مردم نيستند، تنها مسجدی که بر خلاف تمام مساجد حداقل هفته ای يک بار مملو از جمعيت می شود مسجد جمکران است.

کديور با لحن انتقادی گفته است که اين مسجد مانند امام زاده ها و به نوعی ترويج می شود که زيارتگاه های ائمه را هم تحت الشعاع خود قرار داده است.

البته شمار مخاطبان اين گونه انتقادها به پای تعداد کسانی که با اعتقاد به مسجد جمکران روی می آورند نمی رسد.

هر سال در نيمه شعبان که روز تولد امام زمان است گروه کثيری به سوی مسجد جمکران می شتابند تا در خيل منتظران امام دوازدهم شيعيان حضور داشته باشند.

ميزان رويکرد مردم به اين مسجد را شايد از خبری که سال پيش رئيس سازمان ميراث فرهنگی قم، در زمان جشن های نيمه شعبان، اعلام کرد بهتر بتوان دريافت.

وی گفت که در دو طرف جاده قم – جمکران معبر پياده روی احداث شده تا زائرانی که نذر دارند از قم تا جمکران را پياده طی کنند، بدون هيچ مشکلی بتوانند نذر خود را ادا کنند. 

شتافتن به زيارت مسجد جمکران در جشن های نيمه شعبان خلاصه نمی شود بلکه در تمام سال ادامه دارد. اما ميزان توجهی که دستگاه های دولتی در نيمه شعبان به جمکران نشان می دهند کاملا متمايز است.

در اين زمان سازمان های مسئول از فرمانداری و شهرداری گرفته تا ميراث فرهنگی می کوشند تا وسائل آسايش زائران به بهترين نحوی فراهم و از آنان به بهترين صورت پذيرايی شود.

آغاز برنامه ريزی ها دو ماه قبل از نيمه شعبان است. وسائل مراقبت از زائران از آمبولانس گرفته تا بالگرد فراهم شده و بروشورهای تبليغاتی فراوانی چاپ می شود تا بين زائران توزيع گردد.

بروشورهايی که برخی از آنها حاوی نقشه مسجد و محوطه جمکران و حتا پاره ای از آثار و جاذبه های تاريخی و گردشگری ناحيه است.

برنامه ريزی برای رفت و آمد به وسيله اتوبوس، تزيين و چراغانی خيابان ها، تدارک آب، يخ، غذا و مانند اينها بسيار است. حتا قطارهای ويژه ای مسافران را صبح و بعد از ظهر از قم به جمکران می برند.

در سال جاری خورشيدی مسئولان اعلام کردند که ارتباط تلفن همراه در محدودۀ مسجد جمکران تقويت شده و تلفن راه دور هم برای ارتباط بين شهری و بين المللی مورد بهره برداری قرار گرفته است.

گهگاه رسانه های همگانی از کمک های رئيس جمهوری به مسجد جمکران می نويسند. اما کمک های مردمی احتمالا کمتر از کمک های دولتی نيست. بويژه آنکه مسجد جمکران به تآسيس نمايندگی های خود در شهرستان ها اقدام کرده و هم اکنون علاوه بر قم، در تهران، يزد، و فريدون کنار برای جذب کمک های مردمی نمايندگی دارد.

 برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.