Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
سرباز معلم
نيلوفر بيات

" خدمت سربازی" یک دوره اجباری دوساله برای پسران جوان در ایران است. عده ای آن را وظیفه ای مقدس می دانند که باید در راه حفظ استقلال کشور پشت سر بگذارند. برخی هم دوره سربازی را نوعی اتلاف وقت می دانند که از مهارتهای فنی و تخصصی شان در این دوره هیچ استفاده ای نمی شود.

اکثر جوانهای تحصیل کرده پس از طی مدارج بالای علمی سربازی رفتن را خیلی دشوار می دانند اما در این میان برخی پشت کنکوری ها در سربازی چیزهای زیادی یاد می گیرند.

قاسم جوان مشهدی یکی از کسانی است که هیچ تمایلی به سربازی رفتن و زندگی نظامی نداشت. اما پس از قبول نشدن در دانشگاه تصمیم به اینکار گرفت.

به گفته خودش قاسم یکی از آدم های خوش شانس بود که در یکی از روستاهای دور افتاده خراسان که نیاز مبرمی به معلم داشتند به عنوان سرباز معلم استخدام شد و دو سال سربازی را با وظیفه مقدس معلمی در هم آمیخت و علاوه بر درس دادن به کسانی که به او نیاز داشتند چیزهای زیادی از آدمهای روستا و سختی و تنهایی زندگی یاد گرفت.

از نظر بسیاری جوانان در ایران خدمت سربازی دشواریهای زیادی دارد، دوری از خانواده و بحران های عاطفی ناشی از آن، نداشتن حقوق ماهیانه و در برخی موارد تحمل فشارها و سختی های بسیار در مناطق مختلف خدمت که همه باعث بی علاقگی شان نسبت به این دوره می شود.

قاسم جوانی است که با راحتی و آرامش در جمع صمیمی خانواده اش در شهر بزرگ شده. او امروز در روستایی با امکانات بسیار محدود در میان مردمی که هیچ شناختی ازنوع زندگی و فرهنگشان ندارد زندگی می کند. با این حال او  خوشحال است که دو سال  دوره سربازی اش را با وجود مشکلات فراوان در زندگی فردی و شغلی در اینجا گذرانده است.

قاسم می گوید خیلی ها ممکن است در دوره سربازی شان شرایط دشوارتری را نسبت به او پشت سر گذاشته باشند و شاید برخی هم شرایط آسانتر. اما آنچه که او در این مدت یاد گرفته احساس مسئولیت نسبت به خودش، زندگی و آدم های اطرافش بوده است. چیزی که قبل از سربازی اصلا به آن فکر نکرده بود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.