Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ایلام، زیبای خفته
فرشید سامانی

مجموعه عکس
تا پیش از این که به ایلام سفر کنم، تصویر ذهنی ام از این استان برگرفته از فیلم "بمانی" اثر داریوش مهرجویی بود. فیلم، داستان یک دختر ایلامی است که به خاطر تعصب پدر از تحصیل در دانشگاه باز می ماند و پس از آن که اجبارا به عقد پیرمردی متمول درمی آید، آینده خویش را تباه می بیند و خودسوزی می کند.

حتی اگر کسی فیلم بمانی را ندیده باشد، نام ایلام برایش همزاد فقر و جنگ است و یادآور خودسوزی زنان و دختران که زاییده این دو است. اما اگر کسی هم "بمانی" و هم "ایلام" را دیده باشد، می داند که روایت مهرجویی همه واقعیت نیست.

هنگام سفر به ایلام، آن چه قبل از فقر یا اثرات جنگ یا خودسوزی زنان و دختران دیده می شود، طبیعت زیبای استان و آثار تاریخی شگفت انگیزی است که همه جا پراکنده اند و اگر کسی به خود زحمت دهد و یکی دو کتاب جغرافیایی را ورق بزند، می فهمد که این استان امکان زیادی برای توسعه صنعت، کشاورزی، دامداری و گردشگری دارد و درمی یابد که ایلام روی دریایی از نفت و گاز خوابیده است.

با این وجود، اگر مردمان این استان مختصری به خود بجنبند و مرکز نشینان نیز یاری کنند، می توانند خیلی زود عوارض جنگ را پشت سر گذارند و زندگی خویش را از این رو به آن رو کنند. اما تحقق این خواسته، بیش از هرچیز نیازمند مثبت اندیشی است.

در واقع، تصویر مکرر فقر اقتصادی و فرهنگی به بازتولید نوعی منفی نگری انجامیده است که مدیران را از چاره مشکلات ناامید، سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری پشیمان و حتی گردشگران را از سفر به این استان منصرف می سازد.

انگار ایلام باید تابلویی از فقر و نابسامانی باقی بماند تا وعده رفع محرومیت از آن اسباب محبوبیت عده ای را فراهم آورد و برای برخی دیگر زمینه مطالعات جامع شناسانه یا تظاهرات روشنفکرانه باشد. 

شگفت که انبوهی از ایلامیان نیز افق آینده را تیره و تار ترسیم می کنند و هر تلاشی برای دگرگونی اوضاع و احوال را عبث می پندارند. من ایلامیان بسیاری را دیده ام که وقت گفت و گو با دیگران، بیش تر از معایب دیار خود می گویند تا از محاسن آن؛ و چنان مخاطب را از دیدار سرزمین شان دلزده می کنند که اگر یک مأموریت شغلی نبود، هرگز فکر سفر به این استان را به ذهنم خطور نمی دادم. پس با اکراه تمام رفتم، اما وقتی بازآمدم، شوق دیدار دوباره ایلام رهایم نمی کرد.

آن چه در آلبوم تصویری این صفحه آمده، نگاهی متفاوت به استان ایلام است. نگاهی به طبیعت و تاریخ که بزرگ ترین داشته های این سرزمین برای پیشرفت و آبادانی است. آن روی سکه را که تصویر جنگ و فقر است، بسیار دیده ایم.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2010/01/04
بیشترمطالب واقعی و حقیقت داشته، اما جدیداً در طی سال های اخیر جو فرهنگی بسیار متفاوت و بهتر شده و تعصبات گذشته کم رنگ گردیده. آمار خودکشی بسیار کمتر و در کل دگرگون شده.
- یک کاربرA، 2009/07/22
Ba Salam
Many thanks for your interesting report. I think this report about Ilam is the most honest one that I have ever seen. You have shown more of reality and beauty. Perhaps, you had a short visit. I am sure if you had a longer time to communicate with people, especially those in rural areas and those living in the tents close to the road, you would see more of beauty, culture, social life, hospitality etc. Hopefully, this kind of reports, make people convince that there are better life in other places than Tehran etc. I have been abroad for a while and visited Ilam recently, I can say there have been a lot of improvements and works done during last few years, however, there are more left to be done yet. People suffered a lot from war and its consequences, but they hope for more attention from the authorities.
Hope for the better future /A
- یک کاربر، 2009/05/28
beautiful reportage.
- دوستان، 2009/05/27
با شما هم عقیده ام، طبیعت ایلام بسیار زیباست. من چند سالی را در ایلام زندگی کرده ام و واقعا زیبایی طبیعت ایلام را تحسین می کنم. اما فقط این زیبایی طبیعت برای زندگی در انجا کافی نیست.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.