Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
چهل سال نقره اى

چهل سال نقره اى

بخش بزرگی از بازارهای دراز و تو در توی قدیمی مشهد، پیش از خرابی آنها برای گسترش صحن های حرم امام رضا، در دست انگشترسازها و انگشترفروش ها بود.

ویترین های شیشه ای با هزاران نوع انگشتر می توانست شما را به دنیای جادویی رنگ و شکل حلقه ها و نگین هایی ببرد که سنگ و فلز آنها از نقاط دورو نزدیک برای فروش به مشهد آمده بود. 

بسیاری از زائران این انگشترها را تبرک شده می دانستند چون در کنار مکانی مقدس به فروش می رسید و به عنوان سوغاتی برای دوستان و بستگان خود می بردند.امروزهم در بازارهایی که به جای بازارهای قدیم ساخته شده، انگشتر یکی از هدیه های پرفروش است.

داشتن انگشتر بخشی از فرهنگ ملت هاست وکمتر کسي را مى توان يافت که  زمانى در زندگى با انگشتر سر و کار نداشته باشد.  

در ادبیات و تاریخ  به انگشتر اشاره زیاد است و شاعران بزرگ فارسی زبان  از فردوسی تا حافظ همه اشاراتی به انگشتری دارند. در افسانه ها هم انگشتر نقش خودش را دارد مثل انگشتری سلیمان  و خاتم جمشید (و با نام های بسیار دیگر) که در بعضی از کتاب ها یکی دانسته شده. گويا اين انگشتر اسم اعظم داشته و نشانه بخت بلند بوده و هرکس که آن را به دست داشته پادشاهی از آن او بوده است.

تزیین دست، نمایش ثروت، نشانه وفاداری به همسر و قوم و قبیله، زیبایی، استفاده به جای مهر و امضا، ثواب دینی، و فواید پزشکی و دلائل بسیار دیگری  را در فضیلت داشتن انگشتر بر شمرده اند.

دادن انگشتر به کسی که بخشوده شده، نشانه از امان دادن یا زنهار دادن به آن شخص بوده است و  در ادبیات از این تعبیر استفاده می شده چنانکه حافظ می گوید: از لعل تو گر یابم انگشتری زنهار/ صد ملک سلیمانم در زیر نگین باشد.

به گفته دهخدا، در ایران قدیم با انگشتر قمار هم می کرده اند که به انگشتری باختن شهرت داشته. به این ترتیب که  حلقه انگشتری را پشت یک دست می گذاشته اند و با حرکت همان دست و بدون کمک دست دیگر انگشتر را کم کم به سر انگشتان می رساندند. اگر حلقه انگشتر به انگشت ان شخص بازی کننده می رفت او برنده بود و اگر به زمین می افتاد او بازنده بود. 

نظامی گنجوی با اشاره به همین بازی در خسرو و شیرین می گوید: به دست آن بتان مجلس افروز/ سپهر انگشتری می باخت تا روز.

حلقه انگشتر بیشتر از فلزهای گران بها و دوام دار ساخته می شده   این روزها از مواد ترکیبی جدید هم ساخته می شود  و بسته به ذوق و توان مالى دارنده انگشتر، کوچک و یا بزرگ  و یا به رنگ های مختلف است.

در متون تاریخی در باره همخوانی نگین و حلقه نیز و این که نگین انگشتر گاه به مراتب بیش از حلقه آن اهمیت دارد، بسیار آمده. از همین رو،  چند و چون و نوع، جنس و اندازه نگین هر کدام حکایات و داستان های درازی دارند.

در متون دینی هندوها و بودایی ها و یا مسیحیان و مسلمان ها و نیز در فرهنگ مردمان جهان،  در باره انگشتر و فواید نگین آن صدها حکمت و حدیث و افسانه وجود دارد.

در میان پیشوایان دینی کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که در خواص انگشتر و یا فضیلت سنگ نگین آن چیزی نگفته باشد و یا نکته ای به او منسوب نباشد.

در باره ریشه واژه انگشتر بحث هایی هست.  تا صد سال پیش در فارسی بیشتر واژه انگشتری به کار می رفته و به انگشتر ساز، انگشتری گر می گفته اند.

حرفه انگشتر سازى نيز در پاره اى از فرهنگ ها مثل کيمياگرى از ارج بسيار برخوردار بود و گاه تا حد مقدس دانستن برخى از انگشترسازان پيش مى رفتند و مى گفتند انگشترى که آنها بسازند، انگشتر دار را از بلاهاى زمينى و آسمانى حفظ مى كند.

در گزارش مصور اين صفحه على نامى، انگشترساز مشهدى، از چهل سال تجربه خودش در ساختن انگشتر مى گويد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید
 


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2009/01/20
اطلاعات شما زیاد دقیق نبود من خودم سر و کارم با انگشتر است.
- ناصر، 2008/10/20
عالی بود اگه سایتی در مورد آموزش این کار داری لطفا بذار ممنون .
(ناصر)
- یک کاربر، 2008/07/15
من درمورد حلقه انگشتری تحقیق می کنم این مطلب برای تحقیقم کمک خوبی بود.
- houman، 2008/04/03
Matlabe kheyli khoobist baraye gozaresh. Ritme aksha va seda, amma, ham gosaste ast, ham faraz o nashibe dorosti nadarad ta dar zehn tasirgozar bashad. Dar har hal, dastetan dard nakonad.
- یک کاربر، 2008/04/03
شما هم با ما شوخي مي کنين. يک حلقه که اين همه شرح نمي خواد.
- مرضیه رسالت، 2008/04/03
کار ضعیفی بود. می شد با صحبت کردن از خریداران مشهدی یا زائران در مورد قیمت یا ... یک کمی رنگ و لعاب به آن داد
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.