Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
محیط زیست در وبلاگ های ایرانی

محیط زیست در وبلاگ های ایرانی
به مناسبت روز جهانی محیط زیست

نازنین معتمدی 

با اینکه وبلاگ نویسان زیست محیطی دو سه سالی است که به جرگه وب نویسان پیوسته اند، اما خیلی سریع جای خود را در میان دوستداران طبیعت باز کرده اند. پیدایش صفحات مخصوص محیط زیست در روزنامه ها و حتی گام نهادن تلویزیون در این حوزه، به سرعت این روند افزود. 

شاید بتوان عنوان های زیر را پر مخاطب ترین مطالب وبلاگ های زیست محیطی ایران در شش ماه گذشته دانست: "قتل عام فلامینگوها در دریاچه بختگان"، "جستجوی پلنگ های ایرانی"، " تخریب جنگل های لویزان"، و"مرگ و میر دلفین ها در خلیج فارس".

برخی از این وبلاگ ها اطلاعات با ارزش و مطالب تحلیلی با ارزش تری از حوادث محیط زیست ایران به دست می دهند. برخی دیگر نیز به واسطه تکیه نگارنده بر مسندی دولتی، بازگو کننده دیدگاهی متفاوت هستند.

ابتکار سبز (وبلاگ معصومه ابتکار ــ نماینده کنونی شورای شهر تهران ومسئول پیشین سازمان محیط زیست)، دل نوشته های محمد درویش، سرود کوهستان، آتش نوشت، فرزند ایران، انجمن کوهنوردان ایران، و دیده بان محیط  زیست ایران  از وبلاگ های زیست محیطی پرمخاطب ایران به شمار می آیند.

در آستانه روز جهانی محیط زیست (۱۶ خرداد- ۵ ژوئن)، وبلاگ نویسانِ این حوزه جنبشی اینترنتی با عنوان "سبز کردن وبلاگستان فارسی" به راه انداخته اند. این جنبش تمام بلاگرها را به انتشار مطلبی زیست محیطی در روز جهانی محیط زیست ترغیب می کند.

البته بانیان اصلی این جنبش بر این باورند که "بی شک حتی اگر همۀ وبلاگ های فارسی هر روز درمورد محیط زیست بنویسند، باز هم با توجه به ضریب نفوذ اینترنت در کشور و میزان تاثیرآن، مشکلات زیست محیطی ما پایان نخواهد داشت!" با  این وجود، سبز کردن محیط وبلاگستان گامی است سبز و قطعا موثر.

یکی از این وبلاگ نویسان سام خسروی فرد است که دغدغه هایش را در حوزه محیط زیست در وبلاگ "آتش نوشت" می نگارد.  در نظرسنجی اینترنتی امسال، آتش نوشت محبوب ترین وبلاگ محیط زیستی ایران شناخته شد.

خسروی فرد در گفتگویی با جدید آنلاین سبز کردن وبلاگستان را "آخرین تیرِ ترکش دوستداران محیط زیست" می داند  و معتقد است، شاید این کار تنها کاری است که می توان در فضای مجازی سایبر برای جلب توجهی هر چند اندک به محیط زیست انجام داد. چرا که روش های آزموده شدۀ دیگر اثراتی همیشگی و چشمگیر نداشته است.

سوژه های محیط زیست ایران اغلب تلخ اند و آنچنان به سیاست تنیده اند که در اکثر موارد بحث کوچکی در یک وبلاگ، مبدل به جنجالی بزرگ در روزنامه ها و گاهی تجمع دوستداران طبیعت می شود.

خسروی فرد دلایل این امر را اینگونه برمی شمارد: "محیط  زیست اصولا پدیده ای سیاسی است. به این مفهوم که در سیاست گذاری ها و برنامه های توسعه کشور نقش تعیین کننده ای دارد. از طرف دیگر، توجه به محیط زیست در طرح های عمرانی و صنعتی، نشانه ای از توسعه یافتگی کشورهاست."

"متاسفانه در ۳۰ سال گذشته از محیط  زیست به شدت غفلت کرده ایم. جاری شدن سیل ها و ضعیف شدن مراتع و آلودگی هوا نشانه هایی از این بی توجهی هستند. نکته مهم این که آثار زیان بار فعالیت های تخریب کنندۀ محیط  زیست در لحظه نمود پیدا نمی کنند و باید چند سالی از آن بگذرد تا خود را نشان دهد. شاید چند سال دیگر وضع نابسامان تر از امروز باشد، چرا که در سه سال اخیر عدم توجه به محیط  زیست بیش از هر زمان دیگری در این ۳۰ سال بوده است." 

شاید بتوان تجمع های متعدد دوستداران طبیعت در اعتراض به مرگ ۲۰۰۰ فلامینگوى دریاچه بختگان، تخریب جنگل های لویزان، برکناری مدیر پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و... را از نتایج فعالیت وبلاگ های محیط زیستی دانست.

سام خسروی فرد، اما بر این باور است که اینگونه تجمع ها در تصمیم گیری های دولتی تاثیری ندارند: "تا زمانی که اخلاق زیست محیطی به عنوان یک اصل جدی در وجود هر فرد نهادینه نشود، چنین مباحثی بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است!"

این فعال محیط زیست معتقد است: "پرداختن به محیط  زیست به هر شکل و شیوه قابل تقدیر است، اما خبرگزاری یا هر وسیله ای که برای اطلاع رسانی به کار می رود، نباید مثل یک تب گذرا عمل کند؛ مدتی باشد و بعد محو شود. این موضوع البته آفت دیگری نیز در بر دارد. ایده ای نو یک بار کلید می خورد و بعد تمام."

به نظرم باید ابتدا به استقلال رسید و با رعایت اخلاق زیست محیطی و نه مصلحت اندیشی، کار را دنبال کرد. نگاهی به خبرگزاری های محیط زیست در دنیای مدرن، این حقیقت را نمایان می سازد که استقلال مالی و فکری نخستین ضرورت است و وابستگی به سیستم های دولتی باعث خواهد شد، تریبونی دیگر در اختیار دستگاه های ذی نفوذ قرار گیرد".

در گالرى عكس اين صفحه نمونه هائى از وبلاگ هاى ايرانى محيط زيست را مى توانيد ببينيد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید.


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- آسمان، 2014/01/25
سلام من دنبال یک اسم واسه وبلاگم می گردم که مربوط به محیط زیست لطفا کمکم کنید تا یه اسم خوب براش بذارم. باتشکر
- نريمان شيوندي، 2008/12/22
سلام
* امروز همان فردايي است كه ديروز منتظرش بوديم پس به نحو احسن از آن استفاده كن *

وبلاگ قشنگي درست كرديد اميدوارم كه در سايه امام زمان كشتي عشقتان به سلامت به ساحل خوشبختي برسد.
خوشحال مي شم از وبلاگهاي من ديدن كنيد و منو از راهنماييهاي خود بهره مند كنيد.
دوستدار شما...........سائل الزهرا مهندس نريمان شيوندي
www.olumejangal.blogfa.com
www.13630924.blogfa.com
- عيسي، 2008/12/16
من عيسي هستم از مونتپوليه امروز يك وب سايت ايراني راديدم كه مرا گرفت يك عالمه عكس زيبا از موزه هاي ايران و كوچه پس كوچه هاي تهران و شهرستان هاي ايران و مناظر طبيعي توش هست و خيلي دلم مي خواست از محيط زيست ايران عكس بگيرم از اينجا اما در سايت شما نبود
لينك اون سايت رو ميذارم تا ببينيد و اگر ممكن است گالري اينچنين داشته باشيد از مناظر ايراني
دست همه شما را به گرمي مي فشارم
خدافظ راستي لينك http://www.gdo.ir
- رفیق قدیمی، 2008/08/29
بسیار جالب خواهد بود اگز آمار تائید شده ای از تعداد مخاطبان وبلاگهای زیست محیطی در اختیار باشد تا بر آن اساس بتوان اظهار نظر کرد.
- خاکبان ( کامنت در وبلاگ آتش نوشت)، 2008/06/10
روز جهانی محیط زیست بر همه دوستداران طبیعت مبارک باد
- حسین سرگزی ( کامنت در وبلاگ آتش نو، 2008/06/10
سلام.
ممنونم از سر زدنتان. روزمحیط زیست وهفته وهفته های آن جای تبریک دارد اگر... .
امیدوارم روزی وبلاگ شما را سرشار از خبرهای امیدوار کننده زیست محیطی ببینم.
توفیقتان را آرزومندم.
- آرش ( کامنت از وبلاگ آتش نوشت)، 2008/06/10
دست كاركنان جديد آن لاين درد نكند و شما هم
- ابتکار سبز ( کامنت در وبلاگ آتش نو، 2008/06/10
سلام
سند ملی بخشی محیط زیست در سال آخر مسئولیتم تدوین شد. همچنین سندهای استانی آماده شد که همه پیوست های برنامه چهارم است. بنابراین استراتژی ملی و برنامه ملی را در قالب برنامه چهارم داریم، ولی برنامه چهارم تا چه حد عملی شده نمی دانم؟!
از مطلبتان هم ممنون، موفق باشید
- نازنین ( کامنت در وبلاگ آتش نوشت)، 2008/06/10
سایت جدید آنلاین دیگه کدوم سایتیه
دلتونو به همین سایت درپیتیا خوش کنین
این سایت مادر مرده اگه بیننده ای هم داره همین محیط زیستیان اومدن ببینن چه خبره!
- مجابی ( کامنت در وبلاگ آتش نوشت)، 2008/06/10
سلام دست شما درد نکند
عالی بود
- شیلان جوانمردی، 2008/06/10
با سلام . بد ندیدم نظراتی که در وبلاگ آقای خسروی داده شده رو به اینجا منتقل کنم تا فیدبک های دیگران رو هم مشاهده کنیم. کلیه نظرات ، همراه با نام همان شخص منعکس می شود.شاد باشید
- abdi، 2008/06/08
خيلي ممنون،واقعا عالي بود.
- فرشید فاریابی، 2008/06/08
سلام و از مطلب شما بسیار تشکر می کنم.
- عادل، 2008/06/06
درود بر شما
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.