Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
اويسى، از ايران تا اسپانيا

اويسى، از ايران تا اسپانيا
فواد نيک زاد

ناصر اويسى از اولين نقاشان نوگرا و از مشهورترين وپركارترين نقاشان ايرانى  است كه كارهايش با اقبال هنردوستان و منتقدان روبرو شده است.  

جواد مجابى، نويسنده و هنر شناس، در باره اويسى مى نويسد: "اويسى بيش از هر نقاش ايرانى آثار خود را در كتاب هاى نفيس با مقدمه نويسندگان و منتقدان معروف ايرانى و خارجى منتشر كرده  و در آنها نوعى نگاه به زندگى آرمانى را ارايه كرده كه در آن صلح و زيبايى و عشق در شكوه نهايى اش متجلى است."

از نظر سبك و روش كار، اويسى از شيوه هاى قديمى نقاشى و نگارگرى در ايران بسيار تاثير گرفته.  يكى از تم هاى نقاشى اويسى زيبا رويان و زنانى هستند كه بيشتر نشسته يا لميده اند.

شكل اين زنان ياد آور نگاره هاى دوران ساسانى و سلجوقى در ايران است و گويى يكى از هنرمندان آن زمان است كه اكنون دوباره با همان حسن زيبايى شناسى به خلق آثار تازه پرداخته است.

اما از ويژگى هاى كارهاى او نسبت به آثار پيشينيانش مى توان به دقت بسيار زيادى كه اويسى در خلق چشم هاى شخصيت هايش به كار مى برد اشاره كرد.

بيشتر آثار اويسى دو بعدى است و تاثير گرفته از سنت مينياتور كشى ايرانى، اما به يك باره در اثرى تمام گرافيكى و سمبوليک كه در آن نه حجم وجود دارد و نه نور و سايه (با ديدگاه واقع گرايانه و رياليستى)، چشم زنان و اسب هاى اويسى جلب توجه مى كند گويى همه زنده اند.

درون اين چشم ها كه به دقت ترسيم شده اند بازتاب نور بيرون ديده مى شود.  اين شيوه حالتى بسيار جاندار به شخصيت هاى كارهاى اويسى مى بخشد كه انگار موجودى خيالى و افسانه اى زنده است و از درون چارچوب نقاشى دنياى ما را مى نگرد! 

جالب اين جاست كه اسب ها و زنان در آثار اويسى چشم هايى همسان دارند و همين موضوع سبب مى شود كه آنها با وجود خطوط محيطى بسيار متفاوت بسى يكسان و شبيه يكديگر ديده شوند،  انگار كه يک موجودند با دو جلوه نمايشى گوناگون!

از ويژگى هاى اويسى استفاده از موتيف ها و سمبل هاى خاصى در بسيارى از نقاشى هايش است.  برخى از اين نمادها مانند انار، سمبل ايران قديم و بعضى ديگر  مانند خط نستعليق كه در پس زمينه بسيارى از نقاشى هاى اويسى ديده مى شود، ياد آور ايرانيان پس از اسلام است. 

'جوليو كارلو آرگان' هنر شناس مشهور ايتاليايى در باره اويسى  مى نويسد: "سبك نقاشى اويسى شعر گونه است و آن را در حد فاصل نقاشى و خط معلق نگه مى دارد."

از ديگر نماد هاى اويسى كبوترهايش است كه شايد اشاره اى به صلح باشند.

ناصر اويسى در سال ١٣١٣ (١٩٣٤ م) در تهران به دنيا آمد.  تحصيلات خود را در رشته حقوق و علوم سياسى در دانشگاه تهران به سال ١٣٣٥ به پايان رساند.  وى سپس در ايتاليا به تحصيل نقاشى پرداخت. 

اويسى از سال ١٩٥٧ ميلادى تا امروز در نمايشگاه هاى گروهى و انفرادى بسيارى از كارهايش را به نمايش گذاشته و تقريبا هر سال دست كم يک نمايشگاه برگزار كرده است. 

اين نقاش تا كنون جايزه هاى بسيارى از بى ينال ها (دو سالانه ها) ونمايشگاه هاى بين المللى دريافت كرده است و كارهاى او هم اكنون در كلكسيون ها و موزه هاى هنرى ايران، ايتاليا، اسپانيا، امريكا، يونان، فرانسه، سوئد، تركيه،  اردن و مراكش نگهدارى مى شود.

گالرى هما از نگارخانه هاى نسبتا تازه تاسيس شده تهران است كه اكنون چهارمين سالگردش را با ارائه نقاشى هائى از اويسى جشن مى گيرد.

از ويژگى هاى نمايشگاه جارى گالرى هما عرضه تعدادى از كارهاى اويسى است كه مربوط به دورانى است كه او در اسپانيا اقامت داشته.  

بسيارى دوره اسپانياى اويسى را يكى از شاخص ترين و ماندگارترين دوره هاى زندگى هنرى او مى دانند كه در طى آن به ثبت آيين ها و آداب جنوب اروپا و مخصوصا گاوها و گاو بازها به سبك خودش پرداخته.  شايد آثار اين دوره اويسى كمتر در ايران شناخته شده باشد.

نمايشگاه گالرى هما در تهران تا تاريخ ٣ ارديبهشت امسال داير خواهد بود.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- یک کاربر، 2008/06/09
جالب است كه نوشته ايد "بي ينال (دو سالانه)"

با توجه به اينكه ما فارس هستيم فكر كنم بايد بنويسيد "دوسالانه (بي ينال)"
- یک کاربر، 2008/04/18
گزارش خوبي بود. مرسي.
- یک کاربر، 2008/04/17
لطفا محتویات این صفحه را به انگلیسی ترجمه نموده و آنلاین کنید. تعداد زیادی غیر ایرانی را می شناسم که دوستدار كارهای اویسی هستند ولی دسترسی به اطلاعات بیشتر از کارهای ایشان ندارند. تشکر
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.