Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
ديزباد، پلكانى به تاريخ

ديزباد، پلكانى به تاريخ
حسين داودى 

ديزباد روستايى است در دل كوه بينالود، درچهل كيلومترى راه مشهد به نيشابور که به دو بخش دیز باد علیا و سفلی تقسیم مى شود.

دیز باد سفلی (دیز باد پایین) در منطقه ای هموار و بیابانی قرار دارد و مردم آن شیعه اثنی عشری هستند که به کشاورزی و دامداری مشغولند. اما دیزباد علیا (دیزباد بالا) روستایی زیبا و کوهستانی است که هنوز نیز در بخش هایی از آن شیعیان اسماعیلیه زندگی می کنند.

ديزباد قديم داراى سه قلعه بوده است كه در زمان ورود بيگانگان يا خطربه وسيله دود به همديگرعلامت مى دادند و مردم را از ورود بيگانگان آگاه مى ساختند، اما حالا اثرى از آنها باقى نمانده است. بافت معمارى اين روستا بصورت پلكانى است كه پشت بام هر خانه حياط خانه ديگر است.

ديزباد عليا به سه قسمت پايين ده و ميان ده و بالا ده تقسيم شده است. ساكنان ديزباد تركيبى هستند از شيعيان دوازده امامى و اسماعيلى كه در كنار هم زندگى مى كنند. البته هميشه اين گونه نبوده و در برهه هايى از تاريخ، و در همين گذشته نه چندان دور، اسماعيلى ها مورد آزار بسيار بوده اند.

اكثريت شيعيان دوازده امامى اند. اما  دو گروه ديگر در ميان شيعيان هستند كه اقليت نسبتا بزرگى را در بر مى گيرند. يكى اسماعيليان كه بزرگترين گروه اند و ديگر شيعيان زيدى كه بيشتر در يمن زندگى مى كنند و تا نيمه قرن پيش امام آنها بريمن شمالى حاكم بود و اكنون برخى از پيروان آنها با حكومت يمن درگيرند.

نقش اسماعيلى ها در فلسفه و تعليم و نيز سياست در برهه هايى از تاريخ برجسته بوده است. فاطمى ها كه در شمال افريقا و مصر حكومت مى كردند اسماعيلى بودند و در زمان آنها بود كه دانشگاه الازهر در قاهره تاسيس شد. از ميان شاعران برجسته اسماعيلى مى توان از ناصر خسرو ياد كرد.

اسماعيليان، رشته امامت را به اسماعيل فرزند امام جعفرصادق مى رسانند و اكنون امام خود را شاهزاده كريم آقاخان مى دانند كه چهل و نهمين امام شمرده مى شود.

اسماعيليان از تاجيكستان، افغانستان، و ايران برخاسته اند و  بسيارى از آنها هم در پاكستان و هند زندگى مى كنند، اما بسيارى از آنها به كشورهاى ديگر جهان در قاره هاى آفريقا و اروپا و آمريكا نيز مهاجرت كرده اند.

اجداد آقاخان، رهبر كنونى اسماعيليه، از ايران به هند مهاجرت كردند و اكنون دفتر اصلى او در نزديكى مرز سويس و فرانسه است. كريم آقاخان كوشيده است تا مذهب اسماعيليه را با زندگى امروز وفق دهد و با ايجاد شبكه هاى آموزشى و عمرانى زندگى پيروان خود را بهبود بخشد.

اگرچه شهرت اسماعيليه به قلعه تاريخى الموت درحوالى قزوين است، ولى تاريخ ديزباد نشان مى دهد كه بسيارى از اسماعيليان قرن ها در كنار كوه بينالود و در بلندى هاى  آن در نزديكى نيشابور زيسته اند.

بسيارى از اقليت ها براى در امان ماندن از تاخت و تازها پيوسته به كوه ها پناه مى برده اند تا بتوانند  راه و رسم زندگى  و سنت هاى خود را در امان نگهدارند. و ديزباد يكى از اين گونه روستا هاست.

به سختى مى توان آنچه از روستاى ديزباد باقى مانده را به عنوان بخشى از زندگى جامعه  امروز اسماعيليه در نظر گرفت، ولى بازهم نمودهايى از زندگى اسماعيليان در ديزباد ديده مى شود.

در كنار بسيارى از دانشمندان و متخصصان، دو شاعر نامى اسماعيليه نيز از ديزباد برخاسته اند: محمد فدایی خراسانی وامامقلی خاکی خراسانی كه مقبره هردو آنها در ديزباد است.

گفته مى شود مسلمانان در سال ۱۱۳ هجرى وارد  منطقه ديزباد شده اند و تا آن زمان مردم آن، مثل ساير مناطق ايران زرتشتى بوده اند. وجود سنگ قبرهايى با سابقه ى بيش از هزار سال دراين روستا بيانگر قدمت حضور مسلمانان در اين روستا است.

 Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- فرهنگ غلامحسنی، 2017/04/12
به خودم افتخار میکنم که یک دیزبادی ام و با تمام وجودم ب دیزباد عشق میورزم #دیزباد_وطن_ماست
- رضا نجفی، 2016/03/21
از اینکه یه برهه ای از زمان با یه دیزبادی ارتباط داشتم به خودم میبالم. واقعاً از نظر سطح فرهنگ و آداب معاشرت و اصالت چیزی کم ندارن بنظرم.
- مهران، 2016/01/13
واقعا قدر روستاتون روبدونین. خیلی زیباست، بکروطبیعت عالی و از همه مهمترمردمانی بامحبت ودوست داشتنی ومن افتخارم اینه که یک عزیز دیزبادی دارم وخیلی چیزها روازش یاد گرفتم به شما هم توصیه میکنم اگه میخواین تواین روزگار عجیب وغریب خیلی چیزها رو یاد بگیرید حتما با یک عزیزدیزبادی ارتباط داشته باشید. مشهد دیماه۹۴
- یک کاربر، 2015/09/30
سلام خسته نباشید خدمت دوستان دست اندرکار جدید آنلاین.
ممنون ازاطلاعات سودمند شما درباره ساکنان اسماعیلی دزباد اگربیشتربنویسید بهتر خواهد بود
بدرود مرادی از کابل
- المیرا، 2014/10/20
من دیزبادی هستم و واقعا دیزباد رو دوست دارم و به دیزبادی بودنم افتخار می کنم.
- ایلین، 2014/08/08
دیزباد خیلی قشنگه.
- نوشین، 2014/08/08
روستای بسیار زیبا و و مردمانی مهربان دارد من که لذت بردم.
- دیزباد وطن ماست، 2013/06/30
دیزباد وطن ماست این مطلب را با لینک به منبع در تارنمای دیزبادی ها منتشر شد. با تشکر از جدید آنلاین برای پوشش مطالب مرتبط با دیزباد.
- امیر میرشاهی، 2013/02/26
با تشکر از مطالب زیباتون. باید بگم که الان خیلی خوبه که همچین مطالبی نوشته بشه و بهترهم میشه اگه دیزبادی هایی که دسترسی به اینترنت دارند عکس ها گزارش ها یا مطالب بیشتری راجع به این روستای بی نظیر بنویسن.
- فرزانه، 2012/06/16
سلام خسته نباشید. من هم یک دیزبادی هستم. ساکن نیشابور هستم. ممنون از اینکه عکس های زیبا از مناظر طبیعی دیزباد را در این سایت دیدم.
- یک کاربر، 2012/05/11
من هم یک دیزبادی هستم و باید بگویم که پژوهشهایتان درست بود ولی یک چیز کم داشت اینکه دیزباد از قدیم به سه بخش تقسیم شده بود یکی دیزباد علیا یا دیزباد بالا. دوّم دیزباد وسطا یا دیزباد میانه که امروزه جز ویرانه و نامی از آن باقی نمانده و برای آشنایی بگویم که آنجا همان کلاته شورآبی یا ده دوست که شمشیر تیغ و ده ملا جزو آن است که تنها ده ملا مسکونی است. سوّم دیزباد سفلا یا دیزباد پایین و ایینها روی هم رفته منطقه دیزباد بزرگ را تشکیل می دهد.
- یک کاربر، 2012/03/31
سلام لطفا اطلاعات بیشتری درمورد اسماعیلیه میخواستم. ممنون
- یک کاربر، 2011/10/18
زنده باد دیزباد
- عظيم، 2011/05/08
سلام به همه دوستان و جماعت پاک ديزباد بالا. بنده به همه ديزباديهای سرتاسر جهان به خاطر داشتن چنين روستای زيبا و با طراوتی تبريک می گويم. ديزباد پاينده باد.
- مصطفی، 2011/05/01
من بچۀ روستای دیزباد سفلی (پایین) هستم. هم اکنون درمشهد زندگی میکنم. روستای دیزباد بالا خیلی قشنگ است.
- kourosh، 2009/01/17
salam omidvaram ke hamishe mofavag va moayad bashid
amma doost dashtam bishtar ax dar saite garar midadid khoshhal misham .
- عطا، 2008/11/04
جان ناقابلم فدای نام پاکش با تشکر ازشما عزیزان
- یک کاربر، 2008/10/19
جانم فدای نامت ای امام حاضر موجود.
- یک کاربر، 2008/10/15
سلام خسته نباشيد به كساني كه زحمت راه اندازي اين گونه سايت ها رو مي كشند روستاي زيبايي است
- علی، 2008/08/31
عشق من دیزباد .
من اهل روستای دیزباد هستم و در شهر مشهد زندگی می کنم .
افسوس که دیزباد داره بافت قدیمش تخریب میشه و جای آن را خانه های به سبک شهری می گیره .
- میرشاهی، 2008/08/31
سلام به همه اسماعیلیان
ممنون از اینکه مطالب و تصاویر زیبای از روستای دیزباد را هم در سایت شما دیدیم .
گزارش جالبی بود .
- یک کاربر، 2008/08/28
من این روستا را از نزدیک دیدم و با مردم ان صحبت کرده ام باید بگویم که شاید تنها منطقه ای از ایران است که نه تنها جذابیت گردشگری زیادی دارد، شاید به جرات بتوان گفت که بر خلاف سایر قسمت های ایران اختلاف مذهب نتوانسته باعث تفرقه ونزاع بین مردم انجا شود.
- مریم زمانی تهران، 2008/08/26
روستای قشنگی است کاش می شد من هم از نزدیک اونجا را می دیدم. من هروقت که برای زیارت به مشهد مقدس می روم از بیشتر روستاهاى دیدنی اطراف مشهد بخصوص شاندیز و زشک و طرقبه نیز دیدن می کنم چون هر روز ما به جای اکسیژن در تهران دود می خوریم لااقل سالی چند مرتبه می توانیم از این جاهائى که هوای سالمتری دارند دیدن کنیم.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.