Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
رنگِ کار

رنگِ کار
هاله حیدری

هوا به شدت گرم بود. چشم انداختم تا نرگس کوچک را پیدا کنم و مثل همیشه فال حافظی از او بخرم. ولی نبود.

عمر، پسر بچه روزنامه فروش، گفت: نمی دانی نرگس را بردند؟
گفتم شهرداری ؟
گفت: نه آقا و خانمی آمدند و به او گفتند می تواند از این به بعد به مدرسه برود. تازه کیف مدرسه هم برایش آورده بودند.

چشمان عمر پر از حسرت بود.

نرگس یکی از هزاران کودک کار بود که من تصادفاً با او آشنا شده بودم. ظاهراً چند ماه بعد از رسیدن خانواده اش از کابل به تهران، متولد شده بود و بعد از او هم ۴ خواهر و برادر دیگر به دنیا آمدند. اداره این همه بچه آن هم در تهران از عهده کمتر کسی بر می آید چه برسد به پدر او که کارگر روزمزد ساختمان است.

نرگس هر روز از ۱۰ صبح تا ۹ شب در میدان تجریش مشغول کار است. فال حافظ، آدامس خروس نشان، چسب زخم و یا شکلات تقلبی، خلاصه هر چیزی که صبح آن روز گیر پدرش بیاید تا شب به وسیله نرگس فروخته می شود.

عصر جمعه دوباره نرگس را دیدم. می خندید، کتابچه ای را نشانم داد گفت به مدرسه می رود و حرف "ب" را یاد گرفته. با لهجه افغانی ادامه داد: خانم مداد رنگی هم دارم.

بسیاری از کودکان کار و خیابان از مهاجرین خارجی هستند که به دلایل مختلف امکان برگشت به کشورشان را ندارند. سازماندهی این کودکان بر عهده سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش است ولی تشکل های مردمی که بدون حمایت دولت در حال خدمت رسانی به این کودکان هستند در این میان  نقش پر رنگ تری دارند.

یکی از کسانی که در یک نهاد غیر دولتی (NGO) در شهرستان کرج فعالیت می کند در مورد مشکلات آموزش به کودکانی که به دلیل اشتغال فرصت رفتن به مدرسه را ندارند و یا مدرسه ای آنان را ثبت نام نمی کند می گوید:

"حتی برای پیدا کردن جایی که بتوانیم کلاسمان ر ادر آنجا برگزار کنیم مشکل داشتیم. مدرسه ای حاضر نبود کلاسی را در روزهای جمعه برای درس دادن به شاگردان در اختیار ما بگذارد. بخصوص که ما با زحمت آنها را از سطح شهر پیدا کردیم و با سختی خانواده هایشان را راضی کردیم که اجازه درس خواندن را به آنها بدهند.

"مدت ها کلاس هایمان را در پارک تشکیل می دادیم. بعد از این که با تلاش بسیار جایی را پیدا کردیم، از اداره اتباع بیگانه ما را خواستند و از ما تعهد گرفتند که دیگر به بچه های خارجی درس ندهیم. البته آن را امضاء کردیم ولی هنوز به کارمان ادامه می دهیم. هر وقت مسئولین توانستند برای این کودکان امکانات فراهم کنند ما هم به تعهدمان عمل می کنیم."

بچه هایی که به این آموزشگاه می روند به غیر از دروس ابتدایی، در کلاس زبان انگلیسی و خلاقیت هنری هم شرکت می کنند. چند استاد نقاشی و زبان به صورت افتخاری با موسسه همکاری می کنند. هدف آنان توانمند سازی کودکان کار و خیابان از طریق آموزش علمی، درسی، هنری و فنی است.

تا به حال چند نمایشگاه هم از آثار برگزيده اين بچه ها برگزار شده كه مورد استقبال مردم قرار گرفته است. گزارش مصور اين صفحه از نمايشگاه آثار هنرى اين كودكان است كه در حال حاضر در تهران برپاست.

بهنام اخوت، يكى از مسئولان برگزارى اين نمايشگاه مى گويد: "وقتی خود بچه ها به نمایشگاه می آیند با دیدن کارهایشان خیلی هیجان زده می شوند. حوشحالی آنها تمام خستگی را از تن ما بيرون مى كند. در این نمایشگاه آقای برزو به همراه آقای رضاقلی عکس هایی را در اختیار ما گذاشتند که در کنار نقاشی ها  از آنها استفاده کنیم. "

به گفته مدیر عامل جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان "تعداد اين كودكان در حدود يك و نيم میلیون نفر برآورد شده و با احتساب کارگاه های خانگی و کودکانی که از خانواده‌های محروم هستند و در خیابان کار می‌کند، این جمعیت بیشتر خواهد شد."

اغلب این کودکان دستفروش هستند. کبریت، فال، چسب زخم و یا گل می فروشند و گاهی هم  به صورت پنهانی مواد مخدر. تعدادی در کارگاه های خیاطی و کفش و عده ای هم در مکانیکی ها مشغول به کار هستند؛ میانگین درآمد آنها ۵۰ هزار تومان در ماه است .

در پیمان جهانی حقوق کودک، کار کودکان زیر ۱۸ سال و بهره کشی از کودکان به هر نحو، چه در مناسبات اقتصادی و چه در منازعات سیاسی، منع شده است . طبق این پیمان بازی و تفریح حق کودکان است، باید امکانات لازم برای فعالیت های تفریحی آنان را فراهم کرد؛ همه کودکان حق استفاده از آموزش رایگان را دارند و دولت ها باید تحصیلات ابتدایی را برای همه کودکان اجباری و رایگان کنند.

من نمی دانم چند نفر از کودکان از این حقوق بهره مند هستند اما مطمئنم اگر به تمامی آنان امکان آموزش و پرورش استعدادهایشان داده شود، آینده بهتری برایشان رقم می خورد.

Flash برای نصب نرم افزار فلش اینجا را کلیک کنید


 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- صفا، 2010/09/04
گزارش تاثیر گذاری بود . اگر اجازه بدهید در کلاس با ذکر منبع از ان استفاده کنم.
- الياس علوي، 2009/09/09
تنها مي توان دستهاي مهربان شما را بوسيد. شما كه به زندگي تلخ اين كودكان شادي هديه مي كنيد. من يك افغان هستم و از اينكه حس انساني اين گروه را مي بينم، فقط مي توانم برايشان آرزوي شادي كنم. شادي كه شما به اين كودكان مي دهيد، پاداشش شادي عميقي است كه در دل داريد. دستانتان را مي بوسم و اين حس زيباي انساندوستي را پاس مي دارم. كاش ادم هاي بيشتري چون شما بيانديشند و واقعا كه هنر روح آدم را نر مي كند و هيچ مرز و بندي نمي شناسد. خوشحال مي شوم اگر از اين جمع با صفا بيشتر بدانم.
- یک کاربر، 2008/10/28
از خواندن این بسیار هیجان زده شدم. خیلی وقت ها ما دربارۀ این بچه ها فکر نمی کنیم. خوب است که ما بیشتر به این مشکلات توجه می کنیم!
- کاوه، 2008/10/28
مرسی هاله برای گزارش شما. این خبرها در مورد کودکان کار خیلی ناراحت کننده است ولی خبرتان امیدوار کننده هم است. خیلی خوب است که این گروه های غیر دولتی دارند سعی می کنند که به این بچه های کمک بکند و بهشان یک امید بدهند. چرا اقای احمدینژاد این مشکل کودکان کار را مهمتر نمی گیرد؟ اگر کمک از طرف آمریکا میاد لطفن بگويید.

مرسی
- یک کاربر، 2008/10/28
فکر میکنم این کار خیلی مهم است و امیدوارم که ادامه میدن.
- اندرو، 2008/10/27
این گزارش خیلی جالب است برای من که خارجی هستم. واقعاً این سازمان کار خوبی می کند فقط نمی فهمم چرا دولت این برنامه ها را تشکیل نمی دهد؟
- ندا، 2008/10/27
من فکر می کنم که کار بسیار خوب و ارزنده ای می کنید. اموزش برای هر کودکی مهم و لازم است. اگر به این کودکان اموزش داده شود، برای اینده شان و اینده ی جامعه بهتر است. سپاسگزارم از شما.
- یک کاربر، 2008/10/10
برام خیلی جالب بود .به تلاشتان ارج می نهم و امید موفقیت برایتان دارم.
- sorour، 2008/09/04
az fekr va ideye shoma baraye chenin kare mosbat va derakhshani besyar khosham amad ... va niz az naghashiha va harfhaye bacheha ...barayetan arezuye movafaghyat daram va az dur dastetan ra mifesharam.
- یوسف رحمانی، 2008/08/29
هاله عزیزگزارش زیبایت را دوست داشتم. ما بی خبران را با دردها و شادی های بچه های کار، کودکان اعماق آشنا کرد. دست مریزاد!
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.