Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
زندگی زیبا نیست
صدیقه محمودی

در و دیوار اینجا هر چند رنگی است اما رنگ و رویی ندارد. شادی نقاشی‌های بر دیوار با نوشته‌هایی که کودکان بر آن نگاشته‌اند تلخ می‌شود. جمله‌ای که بر در سبز رنگ آهنی یکی از کلاس‌ها نوشته شده است نگاه من را به خود جلب می‌کند: "زندگی زیبا نیست" همه تصورات ذهنی‌ام از زیبایی به هم می‌ریزد و به فکر فرو می‌روم. ناگهان فریادهایی از کلاس کناری می‌آید. کودکانی را می‌‌بینم که با شوق به هوا می‌پرند و یک صدا فریاد می‌زنند "دفتر دفتر دفتر". معلم با دفترهای ۶۰ برگ وارد کلاس می‌شود و بچه‌های کوچک از قامت بلند او بالا می‌روند تا زودتر دفتر مشق داشته باشند.

بچه‌های مدرسه جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار هر چند به رسم ادبِ مردم زمانه سخن نمی‌گویند اما با ذره‌ای محبت دلشان شاد می‌شود و به تو عشق می‌ورزند. هر شیء، هر چند هم کوچک باشد، برای آنها دنیایی از شور و شادی است. با مهربانی "خاله" صدایت می‌کنند. چنان با انرژی صحبت می‌کنند که شباهتی به کودکان معصوم خیابان‌ها ندارند و با وجود این که مشکلات بسیاری از هر پستوی زندگی‌شان بیرون زده است  و از وضعیت موجود ناراضی هستند، اما انتهای جملات را با شکر از خدا تمام می‌کنند.  گویا در انتظار روزنه امیدی از آسمان هستند. اینجاست که همه چیز برایم ناشناخته می‌شود؛ چون معماهای بی‌جواب دوران کودکی.

جمعیت حمایت از کودکان کار مجموعه‌ای است که با نگاه انتقادی به وضعیت موجود نظام سرمایه در جامعه امروز ایران به وجود آمده است. این مجموعه درجهت حمایت از کودکان کار، به عنوان بخشی از اجتماع که زاییده نظام سرمایه هستند و هیچگاه دیده نمی‌شوند، شکل گرفته است، تا شاید بتوان با آموزش به این کودکان روزنه امیدی در زندگی آنها برای تغییر پیدا کرد، کودکانی که هیچگاه دیده نمی‌شوند و بسیاری، آنها را محصول زندگی مدرنی می‌دانند که طبیعی جلوه می‌کند.

"علی بنی هاشمی"، مدیر مدرسه جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار، که بچه‌ها عموعلی خطابش می‌کنند، با بیان اینکه از سال ۱۳۸۲ این جمعیت شکل گرفت، می‌گوید: جمعیت برای حمایت از کودکانی که مجبور به کار می‌شوند تشکیل شد تا بتوانیم نقش حمایتی در این بخش داشته باشیم. این جمعیت از پنج بخش آموزش، مددکاری، بهداشت، هنر و تحقیقات تشکیل شده است.

بنی هاشمی می‌گوید در بخش آموزش سه معلم ثابت فعالیت می‌کنند که به آنها حقوق پرداخت می‌شود. اما در بخش‌های دیگر همه افراد به صورت داوطلبانه کار می‌کنند.

به گفته وی، براساس تحقیقات این جمعیت، یکی از مهمترین موضوعاتی که در جامعه وجود  دارد، مشکلات نابرابری بین هزینه و درآمد است. زیرا هر قدر که درآمد قدرتش در برابر هزینه کمتر می‌شود، بحران‌ها به صورت اجتماعی بروز می‌کنند و مسئله کودکان کار که امروز شاهدش هستیم نیز یکی از بحران‌هایی است که بر اثر این مشکل به وجود آمده است.

وی می‌گوید خانواده‌های بسیاری در جنوب تهران هستند که بخش اساسی درآمدشان صرف اجاره بها و دیگر هزینه‌های اولیه زندگی می‌‌شود و آموزش و بهداشت پایین‌ترین سطح ارزش را در میان آنها پیدا می‌کند.

در خانواده‌های این کودکان مشکل عمده که بر دوش پدر خانواده است بر عهده سایر اعضای خانواده نیز قرار داده می‌شود و همه افراد خانواده  باید برای کسب درآمد و گذران زندگی کار کنند.  کودکان نیز در این میان به کار گمارده می‌شوند تا زندگی‌شان تامین شود.

به اعتقاد وی عده‌ای از کودک کار سود می‌برند و هر پدیده‌ای که با سود ترکیب شده باشد پیچیده گویی، پنهان کاری و انفعالی برخوردکردن با آن زیاد است و مبحث کودکان کار نیز از این دست است.

وی فعالیت جمعیت را مستقل عنوان می‌کند و می‌افزاید: "جمعیت با حمایت‌های مالی مردم پابرجاست. چهار ماهی می‌شود که کرایه ساختمان مدرسه را نداده‌ایم و مشخص نیست مدرسه باقی می‌ماند یا نه. اما تا جایی که توان مالی داشته باشیم، کار می‌کنیم."

"علی صداقتی خیاط" معلم مدرسه جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار چهار کتاب مخصوص کودکان کار، با توجه به ویژگی‌های زندگی این کودکان،  نگارش و چاپ کرده است.  او از این که  ساختار زبان در کشورمان عربی است انتقاد می‌کند و می‌گوید : "این کودکان به دلیل سختی ناشی از کار وقت درس خواندن ندارند و از آنجایی که ساختار زبان ما عربی است و تعداد حروف الفبا زیاد است آنها رغبت کمتری برای خواندن پیدا می‌کنند به همین دلیل من تعداد حروف الفبا را به ۲۳ حرف یا نشانه تبدیل کرده‌ام و در کتابم به ساختار زبان فارسی پرداختم. در کتاب من یک "س" داریم، یک "ز" داریم، دلیلی وجود ندارد از حروف زبان عربی در کتاب‌ها استفاده کنیم."

به  نظر وی آموزش به کودکان کار می‌تواند تعیین کننده زندگی بهتری برای آنها باشد. و با توجه به پژوهش‌هایش می‌گوید: کودکان در عرض ۳۰ جلسه باسواد می‌شوند و می‌توانند بخوانند و بنویسند. او می‌گوید بسیاری از کودکانی که در سال‌های قبل با این روش به آنها آموزش دادیم یاد گرفتند که به آینده فکر کنند. آرزو داشته باشند و ادامه تحصیل دهند. 

 
در گزارش تصویری این صفحه به سراغ مدرسه جمعیت دفاع از حقوق کودکان کار رفته‌ایم تا از روزها و لحظه‌ها و آرزوهای آنها باخبر شویم.

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- زهره، 2013/01/11
در ضمن یک نکته:
ابتدا این 23 حرف یا نشانه به کودکان آموزش داده می شود. بعد که موفق به خواندن شدند و پیش رفتند، 9 حرف باقی مانده را به شیوه خودشان به آنها آموزش خواهند داد. بنابراین، کسانی که با این شیوه خواندن یاد می گیرند، می توانند کتاب و روزنامه و ... هم بخوانند.
- زهره، 2013/01/11
تا جایی که اطلاع دارم، این جمعیت سه مرکز دارد: شهرک امید واقع در تهرانپارس، بیهقی و پاسگاه نعمت آباد. پیروز و سلامت باشید.
- زهره، 2013/01/06
سلام، گزارشی درباره این انجمن رو امروز (18 دی 1391) برنامه ی درشهر نشون داد.
لطفا آدرس این مدرسه رو اعلام کنید تا بتونیم کمک های خودمون رو بهشون برسونیم.

و در ضمن، ممنون که به این مطالب می پردازید.
پاینده باشید.
- زینب، 2012/04/17
بنظر من چیزهای زیباتری در سایت قرار دهید.
- شهناز، 2012/04/02
آیا با سواد بودن به این معنی نیست که بتوان کتاب و روزنامه خواند. چطور می شود با بیست و سه حرف الفبا متن هایی را خواند که در آن سی و دو حرف یا شکل به کار رفته است؟
- hamidreza، 2012/03/31
سلام کار بسیار ارزشمندی بود از موضوعاتی است که باید بسیار به آن پرداخته شود.
- همایون، 2012/03/29
واقعا جای بسی تعجب و تاسف است که چنین مراکزی تا این اندازه در ایران نادر است و عجیب تر اینکه انبوه باسوادان متمول در ایران ظاهرا کمترین اعتنائی به این نوع فعالیت ها ندارند و انگار به ذهنشان هم خطور نمیکند که می شود گاهی وقتها آدم بچه های فقیر کوچه و بازار را بچه خودش تصور کند گوئی رحم و انصاف و وجدان مثل خیلی چیز های دیگه از سرزمین ما رخت بر بسته.
- mazdaky، 2012/03/27
از جمله ای که روی در مدرسه نوشته بودند، خوشم نیامد....«زندگی زیبا نیست» اگر مسئول این انجمن به فکر روحیه دادن به بچه ها باشد نباید چنین جملاتی را به آنها تلقین کند و جایی بنویسد که هر روز بچه ها آن را ببینند. چه کسی رنگ در اختیار داشته تا این جمله را بنویسد؟ و چرا اصلا این جمله پاک نشده؟ فکر نکنم انجمن موفقی باشد این انجمن... ضمن اینکه گفته نشده به چند دانش آموز افغان و ایرانی درس داده می شود؟ آمار دختران و پسران چطور است و پرسش های بی پاسخ دیگر که ناگفته مانده است.
- یک کاربر، 2012/03/26
اگر آدرس دقیقی داشته باشم مایلم به آنها کمک کنم.
- مرضیه، 2012/03/21
سلام با درودهای بهاری مطلب شما را خواندم بسیار جالب بود. از زحمت های شما تشکر می کنم . مایلم آدرس این جمعیت را داشته باشم. آرزو می کنم بتوانم به این کودکان کمک کنم. می شود لطف کنید وآدرس آن را برایم با ایمیل بقرستید اگر چنین کنید مرا بسیار خوشحال خواهید کرد. از شما پیشاپیش تشکر می کنم.
- خدیجه، 2012/03/18
باتشکر از شما.به موضوع خوبی پرداختید. وقایعی دراطراف ما صورت می گیرد که خیلی ریز به آنها نگاه نکردیم. گزارش شما باعث شدتا به کودکان کار به گونه ی دیگری نگاه کنیم.
- نيما اشرفي، 2012/03/17
با عرض سلام و خسته نباشيد. تا به امروز مطلبي درباره كودكان كار و مشكلاتشان نخوانده و نشنيده بودم كه اينطور تاثير گذار باشد. واقعا از دست اندركاران اين فعاليت فرهنگي- اجتماعي متشكرم كه وقت گرانبهاي خود را صرف اين مجموعه ناگوار اما زيبا كرده اند.
- Reza، 2012/03/17
"با تشکر از شما برای پرداختن به سوژه های اجتماعی و ورود به دنیای واقعی زندگی در ایران. گزارش بسیار خوب و تاثیر گذاری بود اگر می شود لطفا بنویسید که این مدرسه در کجاست تا شاید بتوانیم به آنها کمک کنیم." My name is Reza also and I would like to help ,like Mr. Reza here. Hope these children and all those who help them get the help & praise they all deserve... Love & Peace
- یک کاربر، 2012/03/15
از جمله ای که روی در مدرسه نوشته بودند، خوشم نیامد....«زندگی زیبا نیست» اگر مسئول این انجمن به فکر روحیه دادن به بچه ها باشد نباید چنین جملاتی رو به آنها تلقین کنه و جایی بنویسد که هر روز بچه ها آن را ببینند.چه کسی رنگ در اختیار داشته تا این جمله رو بنویسد؟ و چرا اصلا این جمله پاک نشده؟ فکر نکنم انجمن موفقی باشد این انجمن... ضمن اینکه گفته نشده به چند دانش آموز افغان و ایرانی درس داده می شود؟ آمار دختران و پسران چطور است و پرسش های بی پاسخ دیگر که ناگفته مانده است.
- یک کاربر، 2012/03/15
نشانی این مدرسه کجاست؟ کاش عکس ها فلو نبودند.
- رضا، 2012/03/15
با تشکر از شما برای پرداختن به سوژه های اجتماعی و ورود به دنیای واقعی زندگی در ایران. گزارش بسیار خوب و تاثیر گذاری بود اگر می شود لطفا بنویسید که این مدرسه در کجاست تا شاید بتوانیم به آنها کمک کنیم.
- نیک نژاد، 2012/03/15
بسیار زیبا و اندیشه سوز بود.
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.