Jadid Online
جدید آنلاین
درباره ما تماس با ما Contact us About us
شش سال با جدیدآنلاین

 
گزافه نیست اگر بگوییم که واژه چندرسانه‌ای و ساختن چندرسانه‌ای در زبان فارسی با این سبک و 
سیاق با نام جدیدآنلاین گره خورده است. خوشبختانه در این چند سال٬ پدیدآوردن گزارش صوتی و تصویری و نوشتاری٬ جداگانه و یا در کنار هم٬ در بسیاری از تارنما‌ها رواج پیدا کرده‌است. اما پیوند این سه٬ در داستانی منسجم و تنیده در هم، کاری دشوار است. این دشواری‌ها را ما خود تجربه کرده‌ایم٬ و بی‌پرده باید گفت که در بسیاری از گزارش‌های چندرسانه‌ای‌مان چنان که باید و شاید٬ پیوسته توفیق نداشته‌ایم. این از نظر شکل. از نگاه محتوایی نیز پیدا کردن زاویه‌های نو و جدید فرهنگی و اجتماعی٬ از آنچه می‌گذرد٬ که یکی از هدف‌های ماست٬ چندان هم آسان نیست. از این گذشته پیاده کردن و بیان روندهای محسوس در قالب چندرسانه‌ای به زمان و نیروی فراوانی نیاز دارد که تنها با شوق و پشتکار و آفرینندگی دست یافتنی است.

 

دوست داشتیم گزارش‌های بیشتری تولید می‌کردیم. اما در شرایط کنونی ترجیح می‌دهیم کم بگوییم ولی گزیده. زیرا٬ آن خشت بود که پرتوان زد. از آنجا که می‌خواهیم نمونه خوبی از کار چندرسانه‌ای باشیم٬ ما هم به خودمان سخت می‌گیریم و هم به همکاران‌مان. از همین رو٬ رفت و آمد گزارش‌ها میان برخی از همکاران و ویراستاران جدیدآنلاین کاری است بسیار زمان بر و توان‌فرسا. اما نتیجه نهایی٬ چنان که در عمل دیده‌ایم٬ با نشر چندرسانه‌ای پذیرفته شده٬ مایه فراموشی بسیار از خستگی‌ها شده٬ بویژه اگر کاری ماندگار ساخته و با پسند و تشویق کاربران روبرو شده باشد. در سال گذشته برخی از کارهای ما از سوی شما نقد شده و به درستی. برخی هم با استقبال گسترده شما روبرو شده و ده‌ها هزار تن از کاربران این گزارش‌ها را دیده و تنی چند هم با نوشتن نظرات خود آنها را ستوده‌اند. ما از نشر نظرهایی که همراه با توهین باشد پیوسته پوزش خواسته‌ایم و نیز از نشر نظرات بی‌نام و نشان هم چندان خوشحال نیستیم. 

با این که در جدیدآنلاین٬ به کمک همکاران توانسته‌ایم به برخی از هدف‌های خود برسیم٬ اما در این هدف مجله٬ که گفته بودیم٬ نشر گزارش‌های نسل جدیدِ پیشگامان روزنامه‌نگاری چندرسانه‌ای در کشورهای فارسی زبانِ ایران، افغانستان و تاجیکستان است، به موفقیت نرسیده‌ایم. امیدواریم با کمک و پیشنهادهای شما این کمبود را به ویژه درباره افغانستان و تاجیکستان در سال آینده جبران کنیم. لابد شما هم کمبودهای بسیاری در کار ما می‌بینید. لطفا برایمان بنویسید. ما شنونده خوبی هستیم.

در هر حال٬ به بهانه ششمین سالگرد جدیدآنلاین٬ شماری از چندرسانه‌ای‌های سال گذشته را که شما هم پسندیده‌اید٬ در این صفحه برجسته کرده‌ایم٬  تا از این راه هم از این همکاران٬ که این گزارش‌ها را و نیز گزارش‌های ماندگار دیگری ساخته‌اند٬ تشکری کرده باشیم:

ـ نبی بهرامی٬ دانشجوی مردم‌شناسی است و بیشتر در جستجوی روایت‌های ساده اما عمیق از زبان افراد رنج کشیده است. گزارش "آرزوهای سوخته"٬ سرگذشت جوانی که در کوره زغال‌سازی کار می‌کند٬ از چند‌رسانه‌ای‌های پربیننده بود. "با چشم دل می‌بافد" از دیگر کارهای موفق نبی بهرامی در سال گذشته است. 

ـ فاطمه جمال‌پور٬ که به زمینه‌های اجتماعی می‌پردازد و در تهیه گزارش از شرایط دشوار نمی‌پرهیزد٬ مانند "درپناه آسمان"٬ که یک هفته پس از زلزله آذربایجان و در شرایط دشوار ساخت٬ و نیز گزارش "خماران خانه‌بدوش" در باره معتادان بی‌خانمان.

ـ مجید چیت‌ساز٬ گرچه به تازگی همکاری‌اش را با ما شروع کرده اما در انتخاب موضوع و ساخت چندرسانه‌ای بسیار موفق بوده، از جمله دومین گزارش او "سیاهی لشکرهای ارباب جمشید" که بسیار مورد توجه کاربران جدیدآنلاین قرار گرفت. 

ـ حمیدرضا حسینی٬ با پیشینه‌ای درخشان در گزارش از میراث فرهنگی و ایران‌گردی٬ نزدیک به هفتاد گزارش٬ و بیشتر پر بیننده٬ برای ما ساخته که مجموعه‌ای است کم‌یاب از بناهای تاریخی و خانه‌های قدیمی. "گنج‌های بیرجند"٬ درباره پیشینه شهر بیرجند که با مصاحبه با پرفسور محمدحسن گنجی تهیه شده است٬ در واقع آخرین گفتگو با این استاد بزرگ جغرافیا پیش از مرگ او در سن صد سالگی است. "خانه‌خرابی دایی جان"، "عاشقانه در خانه شیخ بهایی" و نیز "شوش در موزه لوور" از گزارش‌های ماندگار دیگر حمیدرضا حسینی است که از پر بیننده ترین گزارش‌های جدیدآنلاین‌اند.

ـ منوچهر دین‌پرست٬ که کارش بیشتر نوشتن است٬ چندرسانه‌ای‌های گیرا و پرهوادار هم می‌سازد. مانند "نام شما به پارسی باستان"، که گرچه از نگاه ساختاری ساده بود اما از نظر محتوایی از موضوعات روز و بسیار پربیننده.

ـ ثمر سعیدی٬ نگرشی پژوهشی به موضوعات اجتماعی و فرهنگی دارد. "رقصنده‌های خیابانی تهران"٬ از گزارش‌های بسیار موفق اوست. "نرد، بازی تدبیر با تقدیر"٬ نمونه‌ای دیگر از کارهای اوست که بازی و سرگرمی در پارک‌های تهران را از دیدگاهی پژوهشی بررسی می‌کند.

ـ شوکا صحرایی٬ از نخستین همکاران جدیدآنلاین٬ که کار رسانه‌ای‌اش را با ما آغاز کرد. او نزدیک به صد و پنجاه گزارش چندرسانه‌ای ساخته که بیشتر چهره نگاری‌هایی ماندگار و پر طرفدار از نام‌آوران است که با ظرافت و دقت ساخته و پرداخته شده. گزارش‌هایی مانند: "ایرن٬ نخستین ستاره سینما"٬ و "سمفونی خط و رنگ" درباره زندگی منصوره حسینی. "پوران٬ خواب ناز نیلوفر" که شوکا پیشتر ساخته هنوز در شمار پربیننده‌ترین‌های ماست. در این صفحه اما "یک ایرانی در موگادیشو" که سال گذشته بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفت را انتخاب کرده‌ایم. 

ـ گلریز فرمانی٬ که حرفه‌اش عکاسی است تاکنون چندین گزارش با عکس‌های بسیار زیبا و هنری ساخته که آخرین آنها "درفک" بود. گزارش "زبان همدلی بر دیواره بیستون" نگاه تازه و غیرخبری به برگزاری جشنواره سنگ‌نوردی در بیستون هواداران بسیاری یافت.

ـ پرستو قاسمی٬ پیوسته در فکر موضوع‌هایی است اجتماعی و نادر مانند "کوتاه قامتان بلند همت"٬ که گزارشی است در باره تلاش‌های انجمن کوچولوهای ایران برای پذیرفته شدن و برابری. گزارش پر بیننده٬ "غریبه‌ای که خودی نشد" نیز از کارهای ماندگار اوست.

ـ فرانک کیاسرایی٬ که کار اصلی‌اش کمک به پرداخت نهایی چندرسانه‌ای‌هایی است که شما در جدیدآنلاین می‌بینید٬ گه‌گاه به ساختن چندرسانه‌ای می‌پردازد. آخرین ساخته او گزارش پر بیننده "تاکسی تهران در لندن" است که توجه بسیاری از رسانه‌ها را جلب کرد.

ـ بهار نوایی٬ چندین سال است که برای ما گزارش‌های چندرسانه‌ای می‌سازد. کار اصلی بهار نوایی اما پرداخت نهایی و ویراستاری  چندرسانه‌ای‌های جدیدآنلاین است. او اکنون هم هر وقت که فرصت داشته باشد همانند گذشته گزارش‌های هنری و فرهنگی ماندگار از زاویه‌هایی تازه می‌سازد. آخرین گزارش‌هایی که به همت  او ساخته شد "شفیعی‌کدکنی، صدای زمانه" است که با تصویرهای خانم پری آزرم معتمدی همراه بود. و نیز٬ "در ستایش حسن کسایی" که بسیاری از هنرمندان و موسیقی‌دانان و نوازندگان در آن گزارش با بهار نوایی همکاری داشتند.

از تنی چند از همکاران دیگر نیز باید یاد کنیم و نیز سپاسگزاری: نخست از داریوش رجبیان که در کنار ویراستاری و پرداخت گزارش‌های دیگران خود نیز گزارش‌های چندرسانه‌ای بسیاری ساخته است. نیز از نیلوفر سنندجی‌زاده، پرنیان محرمی، پروانه ستاری، علی فاضلی، امیر جوانشیر، صدیقه محمودی، رویا یعقوبیان، محبوبه شیرخورشیدی، صبا واصفی، ثمانه قدرخان، مهتاج رسولی و رضا محمدی. امیدواریم این دوستان باز هم فرصت ساختن گزارش چندرسانه‌ای برای جدیدآنلاین پیدا کنند.

گزارش‌هایی را که نام بردیم و همچنین گزارش هایی که در ستون چپ این گزارش می بینید گزینش ما بود بر اساس پسند کاربران. شما اگر بودید و می‌خواستید پنج گزارش از ساخته‌های سال پیش جدیدآنلاین را برگزینید کدام‌ را انتخاب می‌کردید و چرا؟ چشم به راه پاسخ شما. 

جدیدآنلاین
نشانی ما: info@jadidonline.com

 به صفحه فیسبوک جدیدآنلاین بپیوندید

ارسال مطلب
- داود خراط، 2013/03/15
آفرین و صدها آفرین . من هم سالها است که از کارهای ارسالی هم میهمنان و فارسی زبانان لذت می برم. برای من که مدت بیش از 44 سال در خارج از کشور زندگی می کنم؛ خواندن وقایع جدید و قدیم ؛ آداب و رسوم شهرها و استان های مختلف و یا کشورهای همجوار بسیارآموزنده است . حتم دارم که اگر زحمات مدیران جدیدآنلاین نبود ؛ خواندن چنین نوشته ها و شنیدن صدای هم میهنان عزیز امکان پذیر نبود.
نوشته های ارزشمند جوانان هوشمندی که با صرف ساعت ها چنین برنامه ای را از اقصی نقطه کشورهای ایران و تاجیکستان و افغانستان تهیه می کنند قابل تقدیس است و بدون انها آشنائی بیشتر من با تاریخ و رسومات و جغرافیای چنین ممالکی امکان پذیر نبود.
جدیدآنلاین خیلی ممنونم و امیدوارم که با ادامه این برنامه های زیبا در گسترش اطلاعات فوق موفقیت بیشتری احراز نمائید . داود خراط- هوستون - تگزاس
- همایون، 2012/12/27
درود. جدیدآنلاین موفق ترین وب سایت چندرسانه ای است. حتا منتقدین این سایت هم نمی توانند وب سایتی بهتر و برتر از آن معرفی کنند. جور استاد مهر پدر، فردین از درخشش تا سکوت، علی آواز ندارد، زادگان شاد برهوت و فتوگرافی های قبله عالم (حالا که فقط نام پنج گزارش خواسته اید!) از نطر من از بهترین های جدیدآنلاین است.
پیروز باشید
- کیان، 2012/12/24
من هم 6 سالگی جدیدآنلاین را به همه همکاران جدیدآنلاین نبریک می گویم. برای من سخت است که 5 گزارش را اتنخاب کنم بالاخره همه زحمت کشیده اند وهرچه در توان داشتند گذاشته اند که اطلاعاتی به بیننده گان بدهند امیدوارام تمام همراه کننده گان جدیدآنلاین کارانشان را ادامه بدهند و دیگرانی هم به شما بپیوندند به خصوص از تاجیکستان که بسیار کم کار بوده اند. امیدوارم جدیدآنلاین امکاناتی در اختیار علاقمندان تاجیک قرار بدهد تا بتوانند کار را شروع بکنند. در آخر من هم با با 2 پیشنهادهای یکی از کامنت گذاران درباره امکان فیس بوکی و یک نظام ارزش گذاری بسیار موافق هستم. اگر امکانش برای شما هست بد نیست درباره اش فکر کنید.
با سپاس
- فواد خاک‌نژاد، 2012/12/23
صد و شصت ساله شوید.
- یک کاربر، 2012/12/23
من واقعا به شما بچه ها افتخار می کنم. کار بسیار خوبی را ارائه می کنید. در این رابطه بنظرم می آید اگر چند کار را بکنید بهتر خواهد بود.
1. در پایین صفحات همچون سایت گویا امکان بحث فیس بوکی را بگذارید.
2. یک نظام ارزش گذاری مطالب ریتینگ اگر باشد مردم به سمت مطالب بهتر هدایت خواهند شد.
در آخر جای یکی از مطالبتان بعنوان "ملک التجار فرهنگ" در برترین ها خالی بود.
- یک کاربر، 2012/12/20
همه كارهاي شما ماندگار و با ارزش است. انتخاب پنج نمونه بسيار دشوار است. راهتان سبز و مستدام.
- پویا، 2012/12/20
درود بر شما و تبریک. روی کرد حرفه ای شما و برقراری ارتباط با مخاطب فرهیخته، بسیارستودنی بوده. چند سالی هست که پی گیر این دیدارگاهم . بسیاری از مقالات را خوانده ام . سطح کیفی مطالب، در میان رسانه های مجازی، در رده های نخست جای می گیرد. به خصوص که از جنجال و سیاست زدگی اغلب به دور است و لذت ناب و کمیاب خواندن را به انسان می بخشد و در این میان، نوشته های آقای دین پرست در خور ستایش ویژه است، به سبب نگاه خلاقانه ایشان و و دیدن زوایای پنهانی که از دید دیگران به دور مانده است. به شما و به این روزنامه نگار پرکار و ژرف اندیش خسته نباشید و دست مریزاد می گویم.
- یک کاربر، 2012/12/19
شش سالگیتان فرخنده باد. چشم براه بلوغ تان هستم، شاید شش سال دیگر. آرزو بر جوانان عیب نیست.
- دکتر نوید مکی نژاد، 2012/12/19
چندین سال است که سایت ارزشمند شما را با لذت دنبال می کنم. امیدوارم که این کار را سال های مدید ادامه دهید. با تشکر و آرزوی موفقیّت برای شما و همه همکارانتان.
نوید از برلن.
- فرزانه، 2012/12/19
من هم به نوبه خودم از زحمات شما تشکر می کنم و آرزومندم که همیشه برقرار باشید. از بین کارهایی که در سال گذشته دیده ام سه کار را خیلی دوست دارم. اول کوتاه قامتان بلندهمت از پرستو قاسمی که سوژه نابی داشت. دوم خانه خرابی دایی جان از حمید رضا حسینی که روایت فوق العاده دلنشین و جذابی داشت و سوم در ستایش حسن کسایی که نکات جالبی از زندگی این استاد بزرگ موسیقی سنتی را برای من روشن کرد.
- هاله حیدری، 2012/12/19
خوشحالم که مدت کوتاهی افتخار همکاری با این تیم دوست داشتنی را داشتم. امیدوارم همیشه جدید انلاین پابرجا باشد.
- پرنیان، 2012/12/18
کار با شما برای من تجربه ی بزرگی بوده و هست. از شما ممنونم به خاطر زحماتتان. پایدار باشید همیشه.
- یک کاربر، 2012/12/18
با تبریک ششمین سالگرد جدیدآنلاین. بنظر من گزارش مهمانخانه عرب ها از جهت معرفی فرهنگ عرب های خوزستان و همچنین پژمردگی در غربت بخاطر حس عاطفی عمیقی که داشت نیز از کارهای خوب جدیدآنلاین هستند. انتخاب سه گزارش دیگر کار ساده ای نیست. خسته نباشید.
- یک کاربر، 2012/12/18
گزارش هایتان قبلا بهتر بود. یکسالی است جدیدآنلاین در انتخاب سوژه هایش بد عمل می کند. گزارش های حمیدرضا حسینی فقط عکس ها و صداهایی است که جذابیت ندارد. گزارش در پناه آسمان نیز خالی از احساس و همدردی است. مردم آن چنان به سادگی درباره زلزله صحبت می کنند که انگار هیچ غمی ندارند. چگونه این گزارش ها را برتر انتخاب کردید. سطح سلیقه و قدرت انتخاب سوژه های خوب را از دست داده اید دوستان عزیز.
- رضا، 2012/12/18
با آرزوی موفقیت برای سایت وزین جدیدآنلاین. همیشه کارهای شما را با علاقه مندی دنبال می کنم و بنظرم همه کارهای شما باارزش است و به قول معروف حرفی برای گفتن دارد.
پیروز باشید
رضا از لندن
- یک کاربر، 2012/12/18
جدیدآنلاینی های عزیزم امیدوارم صد و بیست ساله شوید. از شما بسیار آموختم. دست شما را به گرمی می فشارم و برای همه گزارشگرانی که با شما همکاری دارند آرزوی موفقیت می کنم.
دوستدار همیشگی شما،
آزاده
Home | About us | Contact us
Copyright © 2024 JadidOnline.com. All Rights Reserved.
نقل مطالب با ذكر منبع آزاد است. تمام حقوق سايت براى جديدآنلاين محفوظ است.